Har ett 1700talstorp utan el och funderar på att skaffa solpanel för att kunna driva lite enklare saker med el.

Om man skulle vilja ha ett litet kylskåp (ca 45L), några läslampor och lite enklare övrig belysning, några eluttag för att kunna ladda t.ex. mobil samt en liten LCD-tv - vad tror ni man behöver för storlek på solpanel samt hur mycket batterier behövs? Stugan används under sommarhalvåret och oftast helger, förutom 2-3 veckor under semestertid.

Gärna tips på tillverkare/försäljare också?
 
Hej,

Ett tips är att titta på hur båtägare, framförallt segelbåtsägare löser det. Då har du ju leverantörer som Watski, hjertmans och byggplast. De har säkerligen kylskåp och annan utrustning som går på 12 volt.

Sen finns ju också bland annat Leja handel http://www.lejahandel.se/shop/default.asp som sysslar med sol och vindenergi. De har paketlösningar för solceller, vindkraft batterier mm. Titta också på solarventi som de säljer. Det är en Sol-luft panel som ger ventilation och värme till stugan.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Hej,
Är helt novis på solenergi men.. har läst runt mycket nu och nog inte hittat rätt svar på min fråga.

Det gäller vårt sommarhus, vi har idag direktverkande el som uppvärmning och jag sitter och funderar på om det är möjligt att med hjälp av solenergi bidra till driften av befintlig värmeanläggning eller om solenergi kan generera egen värme i huset ihopkopplad med någon form av värmekälla.

vi har inte ackumulatortank eller något vattenburet system.

som sagt är mina tankar helt uppe i det blå:)
 
M
I ditt fall skulle jag börja med en luftsolfångare. Det ger mycket mer värme än vad de flesta tror, å kan i en sommarstuga med hyfsad isolering, ge behaglig värme under hela sommaren + delar av vår å höst. Men framför allt så hålls huset torrt å fint året om, vilket bara det skapar trivsel.. Allt som behövs är luftsolfångaren, å ett mindre hål i väggen, resten sköter Solen, inkl driften av fläkten..

magentis.
 
mycket hänger på val av kyl mm. Det finns kompressorkylskåp som drar 0,8 A och det finns kylboxar som behöver 6A. I det senare fallet skulle du behövt 7 gånger så stor solcell som i det första. Köp rätt så klarar du dig på 80watt och för säkerhets skull lite större batterikapacitet. Legoelektronik hjälper dig rätt.
 
Hej,

LejaHandel säljer både Luft-solfångare och solceller som genererar el. De har även vindkraftverk och solpaneler för vatten om det skulle vara av intresse.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.