Om en automatsäkring inte går att fälla upp igen efter att den har brutit, som att den sitter fast. Kan man klassa den som trasig då och måste bytas ut?

//Patrik
 
M
Går den inte att återställa, då ger det sig ju själv = trasig = byt ut.

magentis
 
magentis skrev:
Går den inte att återställa, då ger det sig ju själv = trasig = byt ut.

magentis
Som jag trodde, men var inte helt säker. :)

//Patrik
 
Kan du inte om du bryter spänningen heller?
 
M
Slugge skrev:
Kan du inte om du bryter spänningen heller?
Oj då! Finns det verkligen den typen? Jag kanske svarade litet förhastat, då jag tog för givet att han menade dvärgbrytare, å dom låser väl inte fast eefter att dom löst..., eller.., nåt jag missat kanske?

magentis
 
Slugge skrev:
Kan du inte om du bryter spänningen heller?
Det gällde inte mig utan en bekant och jag var inte helt hundra. :)

//Patrik
 
magentis skrev:
Oj då! Finns det verkligen den typen? Jag kanske svarade litet förhastat, då jag tog för givet att han menade dvärgbrytare, å dom låser väl inte fast eefter att dom löst..., eller.., nåt jag missat kanske?

magentis
Jag menade dvärgbrytare. Så vitt jag vet så finns det inga dvärgbrytare som låser fast sig efter att de brutit. Finns ju liksom ingen anledning till det. :)

//Patrik
 
Tänkte bara att det kanske var något fel i en apparat, kabel eller nåt som orsakat kortslutning och som ligger kvar och att det därför inte går att återställa säkringen. Alternatvt överlast.
Den normala funktionen är ju enkel som ni skriver, läge från - läge till.
 
Redigerat:
Finns ju en del modeller som bara går halvvägs tillbaka vid brytning (gäller väl mest lite större effektbrytare o.dyl. iofs) och som man måste dra hela vägen tillbaka till 0 och först därefter kan man dra den till 1 igen.
 
  • Gilla
Ragnar_AT
  • Laddar…
Slugge skrev:
Tänkte bara att det kanske var något fel i en apparat, kabel eller nåt som orsakat kortslutning och som ligger kvar och att det därför inte går att återställa säkringen. Den normala funktionen är ju enkel som ni skriver, läge från - läge till.
För min bekant så slog säkringen ifrån pågrund av överlast. Saken som orsakade det togs bort, fast det gick fortfarande inte att slå till säkringen. Han beskrev det som att det var "mekaniskt omöjligt" att slå till den. Det jag kom på var att antingen var säkringen trög att slå till och behövdes lite mer kraft eller så var säkringen trasig.

//Patrik
 
snaggletooth skrev:
Finns ju en del modeller som bara går halvvägs tillbaka vid brytning (gäller väl mest lite större effektbrytare o.dyl. iofs) och som man måste dra hela vägen tillbaka till 0 och först därefter kan man dra den till 1 igen.
Även vissa JFB, har sett en del bli lurade på det..
 
Ännu en anledning till att hålla fast vid vanliga porslinssäkringar.
 
tompas11 skrev:
Ännu en anledning till att hålla fast vid vanliga porslinssäkringar.
De kan också fastna, tro mig! :)
 
Patrik_Hed skrev:
För min bekant så slog säkringen ifrån pågrund av överlast. Saken som orsakade det togs bort, fast det gick fortfarande inte att slå till säkringen. Han beskrev det som att det var "mekaniskt omöjligt" att slå till den. Det jag kom på var att antingen var säkringen trög att slå till och behövdes lite mer kraft eller så var säkringen trasig.

//Patrik

garo har eller i alla fall hade så tidigare.

Tryck till 0 sedan hela vägen upp igen...
 
el_richard skrev:
garo har eller i alla fall hade så tidigare.

Tryck till 0 sedan hela vägen upp igen...
Tack för tipset! (y)

Vilka luriga jävlar, å det var inte lätt att trycka ner den till noll heller, kändes nästan som man gjorde sönder den, så mycket fick man ta i! :mad:

Å inte stod det något i elskåpet om denna manöver heller, hyrstuga till trots :surprised: Det får vi fixa :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.