Hej,

Vid nybyggation är det lagligt att dra upp dolda KV &VV rör i väggarna till kök badrum etc??
 
Ja.
 
Snailman
Tror frågan kanske är lite fel ställd?

om man vill följa god sed eller vad det kallas... så ska man inte ha några dolda skarvar i väggarna, sen ska man inte gå upp med vatten ur golvet i badrum (nämner bara detta i förbifarten) sen så är det inte så lämpligt (särskilt inte med koppar) att dra dessa i ytterväggarna, medan det är ok i innerväggarna...

kan eventuellt avvika lite om man kör plastmatta i badrum, har bara lärt mig hur man gör med kaklat badrum nämligen...
 
Snailman skrev:
Tror frågan kanske är lite fel ställd?

om man vill följa god sed eller vad det kallas... så ska man inte ha några dolda skarvar i väggarna, sen ska man inte gå upp med vatten ur golvet i badrum (nämner bara detta i förbifarten) sen så är det inte så lämpligt (särskilt inte med koppar) att dra dessa i ytterväggarna, medan det är ok i innerväggarna...

kan eventuellt avvika lite om man kör plastmatta i badrum, har bara lärt mig hur man gör med kaklat badrum nämligen...
Ok så det är godkänt alltså?Trodde att alla dragningar i väggar var otillåtna idag när det gäller VS.

Detta gäller innervägar inte mot ytterväggarna i mitt fall.Så med andra ord så får en 90gradare inte vara dragen inne väggen? utan bara utanför är det korrekt? Då måste man alltså kröka pex slangen i väggen och aldrig ha kopplingar dolda i väggen?.

En annan grej som jag undrar över är om man verkligen behöver isolerade KV RIR när det gäller tappvattnet?
 
Snailman
jag kanske är lite dålig på att förklara...

nytt försök...

dra kall och varmvatten i innerväggarna, använd en väggbockfixtur

typ denna http://www.vvsonnet.se/wirsbo-vaggbockfixtur-p-5252.html

avloppet till tvättställ och wc kan du ju välja om du vill dra i väggen eller i golvet (du får anpassa wc stol och vattenlåset därefter)

dett är om man vill följa branchreglerna och att försäkringen ska gälla

enligt branchreglerna så får man inte dra vattenledningrana upp ur golvet, avlopp är däremot ok genom golvet

några lagar finns inte angånede detta - det det är inte olagligt att inte följa branchreglerna...

ovanstående gäller klinker alltså (har inte koll på plastmatta)

har skrivit om isolerade rir tidigre på forumet...

kan dras på 3 sätt

1 antingen under fiberduken

2 eller inne i frigoliten (typ ovanpå understa lagret frigolit)

3 eller nerskuren i ytan på frigoliten

metod 3 lär ju kräva isolering av kallvattenledningen om du inte vill ha golvvärmetemp på kallvattnet när du börjar spola...
 
Redigerat:
Snailman skrev:
jag kanske är lite dålig på att förklara...

nytt försök...

dra kall och varmvatten i innerväggarna, använd en väggbockfixtur

typ denna [länk]

avloppet till tvättställ och wc kan du ju välja om du vill dra i väggen eller i golvet (du får anpassa wc stol och vattenlåset därefter)

dett är om man vill följa branchreglerna och att försäkringen ska gälla

enligt branchreglerna så får man inte dra vattenledningrana upp ur golvet, avlopp är däremot ok genom golvet

några lagar finns inte angånede detta - det det är inte olagligt att inte följa branchreglerna...

ovanstående gäller klinker alltså (har inte koll på plastmatta)

har skrivit om isolerade rir tidigre på forumet...

kan dras på 3 sätt

1 antingen under fiberduken

2 eller inne i frigoliten (typ ovanpå understa lagret frigolit)

3 eller nerskuren i ytan på frigoliten

metod 3 lär ju kräva isolering av kallvattenledningen om du inte vill ha golvvärmetemp på kallvattnet när du börjar spola...
Tackar för det utförliga svaret Snailman. Vad använder man för verktyg för att göra spåren för VV+KV i cellplasten? Kör man med den gammla hederliga röda (morakniven) :p när man karvar ur spåren eller ?
 
Går du in på Wirsbo/Uponors hemsida, så tror jag dom har rätt bra anvisningar och bilder, jag sitter med för dålig uppkoppling för att orka kolla och länka..
Annars fick Snailman med det mesta
Isolering känns kanske överflödigt om det ligger nerskuret i frigolit, den isolerar antagligen bättre än rörisöleringen,
10 cm minst mellan varmt och kallt rör tror jag är rekommendationen.
Du kan ha skarvar och kopplingar inne i väggen, men då måste man krångla med tätskikt och dränering, samt inspektionsluckor.
Kan man undvika det så är det ju bra,
 
Redigerat:
Snailman skrev:
du får se om du ser här vilka verktyg de använder...

[länk]

här är min tråd om detta dilemma

[länk]

tyvärr är en del länkar på den döda...
Den där var klockren..motorsågsmasakern på cellplast:D Är nog skitsmidigt sätt faktiskt, tack för länkarna snailman;)
 
Mäster skrev:
Går du in på Wirsbo/Uponors hemsida, så tror jag dom har rätt bra anvisningar och bilder, jag sitter med för dålig uppkoppling för att orka kolla och länka..
Annars fick Snailman med det mesta
Isolering känns kanske överflödigt om det ligger nerskuret i frigolit, den isolerar antagligen bättre än rörisöleringen,
10 cm minst mellan varmt och kallt rör tror jag är rekommendationen.
Du kan ha skarvar och kopplingar inne i väggen, men då måste man krångla med tätskikt och dränering, samt inspektionsluckor.
Kan man undvika det så är det ju bra,
Tackar för dom upplysningarna med Mäster:)
 
enkelt svar på svår fråga:
ja, du kan bygga in så mycke du vill men:
INGA INBYGGDA SKARVAR
SPIK & SKRUV-SKYDD DÄR DET ÄR BEFOGAT
:D
 
Hur hittar man rören sen, idag (i alla fall i vårat hus) har man börjat använda plaströr till all VVS i väggarna och bjälklag..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.