Hej

Har många önskemål när det gäller häcken som ska sättas mellan mig och grannen.
1. Ska helst kunna köpa som minst meterhöga plantor.
2. Den ska vara tät
3. Billig ;)
4. Tålig och bra att klippa

Jag har fått förslag på idegran och thuja men har inte kollat några priser eller storlekar ännu.

Tips?
 
Gran som sagt, växer som ogräs och blir riktigt tät... nackdelen är barren
 
Idegran är inte så kul om man har barn eller djur, då den är väldigt giftig. Både barr och bär!
 
Har ingen aning om idegran, dom granhäckar jag sett var "vanliga" granhäckar
 
OK enligt grannen son tipsade skulle den inte barra men får väl fråga där man köper.
 
Visst billigt smakar gott men? Man skall tycka den är snygg också?...Sen höjs nog husvärdet med en snygg häck också ....:).....
Själv gillar jag svart Aronia ...köpte den liten men den växer så det knakar

Mvh
 
Ja billig kanske inte är rätt ord men prisvärd- Häcken är bara ca 3-3.5 meter så det blir väl kanske inte så himla dyrt ändå.
 
Hemmakatten
Idegran är min absoluta favorit. Den är förhållandevis dyr (dyrare än thuja) men eftersom det bara rör sig om några meter så blir det inte så mkt pengar ändå. dessutom skall ni ju dela med grannen.

Fördelen med både thuja och idegran är att de båda är vintergröna. Det som är giftigt hos idegranen är frökapslarna, det finns idegranssorter som inte har bär.

Thuja har aldrig varit någon favorit hos mig, men visst skulle den passa som avskiljare.

Både thuja och idegran kan hållas klippta på önskad höjd. Köp stora plantor, annars får ni vänta flera år innan häcken kommer upp i höjd.
 
Hemmakatten skrev:
Det som är giftigt hos idegranen är frökapslarna, det finns idegranssorter som inte har bär.
Ett litet förtydligande som även nämnts tidigare i tråden: Rubbet är - extremt - giftigt dvs inte bara frökapslarna utan också barren. Det finns alltså inte någon ogiftig idegranssort.

Man får lära småbarnen att inte röra idegranen - men det är betydligt svårare med oss som periodvis har valpar som äter på allt.
 
Vi har också tittat lite på idegran (taxus hilli om jag minns rätt). Bären ansågs inte vara speciellt giftiga om man inte åt extremt mycket (dvs inget problem med ungarna).

Däremot har jag uppfattat att idegranen växer avsevärt långsammare än en thuja?
 
thujan är perfekt växer snabbt och blir tät ,även vintertid,finns i olika storlekar
 
Idegranen växer väldigt långsamt i början, men blir så tät och snygg. Den har en vacker färg och glansiga barr som inte barrar.
Thuja däremot är billig och växer fort, men den är inte vacker, enligt mitt tycke.
Avenbok kan vara ett alternativ, om du kan t'nka dig en lövfällande. Både avenbok och idegran kan klippas hårt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.