Hejsan!

Är det nån som har erfarenhet av Partners gräsklippare?
Funderar på att köpa en, och i så fall vilken?!
Gräsmattan är nånstans mellan 500-600 m2 skulle jag gissa på.
 
Vi har ungefär samma storlek på gräsmatta och vi köpte en Partner, minns inte vilken modell. Den "dög" ett tag men sen började plåtar lossna och hela handtaget blev sladdrigt trots att jag spände det efterhand. Sålde den billigt på Blocket och köpte en betydligt dyrare Klippo som har allt som inte Partnern hade.
 
Eftersom trådskaparen kanske uppskattar mer än ett svar så kan jag inflika att vår erfarenhet när det gäller gräsklippare är att man får vad man betalar för. Så är det väl alltid men med gräsklippare verkar det vara en sanning mer än någonsin. Vi har drygt 2000 m2 att klippa och det är inte golfbanekvalitet på gräset direkt. På fyra år avverkade vi en Partner (ett år), och två Stiga varav en gick åt skogen pga krökt motoraxel så där kan man inte skylla på tillverkaren. Sen köpte vi en Klippo med Hondamotor och den är efter flitig användning fortfarande i nyskick. Jag som alltid tyckt att Klippoägare varit på gränsen till löjliga i sin övertygelse om Klippons förträffligthet :) En Partner kan säkert räcka till era 500 m2 men den håller förmodligen inte lika länge och klipper kanske heller inte lika bra som en dyrare maskin. Å andra sidan har du ju råd med flera Partner till priset av en Klippo och miljösamvetet tillåter slit-o-släng.
 
M
En Klippo är som sagt överlägsen i hållbarhet, men att köpa en sån för 5-600m² gräsmatta är precis lika överlägset "overkill" tycker jag. Visserligen kommer den att hålla hela livet, men nåt billigt "skräp" från vilken butik som helst lär duga i många år den med. Jag skulle köpa nån med välkänt märke på motorn, en som står uppställd i butik, så jag får klämma lite på den. Har förresten själv en billig Partner, med löjligt klent/uselt chassi, men den används endast där jag inte kommer åt med åkgräskliparen.., å den har hållit 4-5år nu.. Har åxå haft en Klippo till samma sak, men den var enbart jobbig att hålla på att dra fram å tillbaka, å klippa runt/mellan buskar med..., den passar helt klart bättre, för lite större öppnare ytor

magentis.
 
Redigerat:
Vi har en partner som fungarar utmärkt, vi har jättetjock gräs som tyvärr grannens klippo inte orkar klippa, om man inte kör på det högsta läget. Vi köpte en stark partner ( haft den i 2 år och har 600kvm gräs), grannen köpte en svag klippo.

Reservdelarna till parten var jättebilliga, jag körde på en stor sten och den stora kniven började vobbla. En ny kniv kostade 135 kr, fungerar perfekt igen. Grannens knivar till klippon byttes också samtidig pga den klippte dåligt (inte att hon kört på något som jag gjort). Ny kniv gick på 425kr.
Kan tilläggas att vi köpt gräsklipparna samtidigt och vår partner var väl ca 1000kr billigare.
Tror nog att det lönar sig att köpa en dyr klippo, är däremot inte imponerad av grannens lite billigare klippo.
 
Köpte en partner i tron om att den skulle vara bra för mina ca 1000 kvm men icke drivningen håll ca 1 år sen år två lossnade färgen trots att den står under tak....nej lägg hellre en extra slant å köp rostfritt eller gjutgods typ klippo....köpte själv en stiga i rostfritt ...Perfekt
 
Blev en Stiga tillslut, köpte en begagnad av en arbetskamrat.
Klippte för första gången idag, och den verka funka fint.
 
Ett gott val, jag har gjort det till mitt livs uppgift att varna folk för partner klippare.
Jag spenderade 3500:- i inköp och 3500:- i reservdelar, inte så smart jag vet ...
 
Startade min klippo från -99 idag som stått under en plåt sen i oktober. Fyra drag sen startade den. Det är nästan så man blir förbannad att den inte rasar så jag får köpa en ny.
 
M
5.2 racing skrev:
Startade min klippo från -99 idag som stått under en plåt sen i oktober. Fyra drag sen startade den. Det är nästan så man blir förbannad att den inte rasar så jag får köpa en ny.
Min dog av ålderdom till slut, men det tog ca 30 år :D Men jag ångrar att jag inte gjorde mig av med den långt tidigare. För den efterföljande klena Partner klipparen, är en ren fröjd att klippa runt buskar å annat jox med... Visserligen får jag räta upp chassit titt som tätt, å så har jag bytt ut leksaks plasthjulen till riktiga, men det kan jag ta. För svett är dyrbara droppar, som jag inte gärna vill lämna ifrån mig.. :)

magentis
 
Redigerat:
Är inne på tredje året med våran Partner. Står i ouppvärmt uteförråd året runt. Ändå startar den direkt första gången man drar igång den på våren. Sabbat kniven genom att klyva granit med den, men after att ha böjt rätt kniven igen och slipat den med vinkelslip fungerar den som när den var ny.

Så mekaniken är det definitivt inget fel på. Visst är konstruktionen billig (något har de naturligtvis sparat på) men det gör mig inget. Den är tillräcklig.
 
Klart den är lättstartad, det är ju i sort sett samma motorer i alla klippare, men jag menar t.ex. den klena lilla svetsloppan som håller en böjd plåt (mulchnings pryl).
När svetsen släpper skickas plåten in i rotorn - Bang!
Inte bara på ena sidan, utan båda ... skräp på ren svenska
 
NÄr det gäller hållbarhet och så vidare må jag väl lägga en röst på husqvaran då. Den är köpt -98 och bara går och går
 
Om det är mågon som har funderingar kring Stiga, så kan jag dela med mig av min erfarenhet: KÖP INTE! Motorn är ju OK, det är ju en B & S. När det gäller resten; hjul, "kaross", drivning, stag och annat är det IG (=Icke godkänt), i alla fall enligt mig. Om jag visste då vad jag vet nu, så hade det INTE blivit en Stiga, utan en Klippo!
 
Partner gräsklippare är riktigt SKIT. Kommer aldrig mer en sådan under mina armar så om ja än får den gratis.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.