jag ska skaffa nytt kök till ett nyköpt hus från -94. har inte tänkt lägga så mycket pengar utan väljer mellan kvik och ikea. jag ska ha utan handtag och det är modellerna solär(ikea) och mano(kvik). undrar om ngn har erfarenhet från dessa kök? har hört att ikeas kök kan ha dålig kvalitet och undrar om det stämmer med solär också? är inte så kunnig på området så är tacksam för alla inlägg och alla tips iövrigt är välkommna. kviks kök kostar mig 54000 och ikeas totalt 42000.
 
Hej!

Vi har köpt Kvik mano (högblank) och håller precis på att montera ihop allt. Jag tycker det funkar riktigt bra (jag hade hört massvis med skräckexempel på hur svårmonterade Kvik skulle vara). Dock gör vi allt nogrant och i maklig takt för att slippa slarvfel!;)

Kvalitén har jag ingen aning om eftersom vi inte ens fått upp hela köket ännu!:D
 
hej

Vi har kört både med Ikea och Kvik. Kvik valde vi när vi skulle bygga om köket i lägenheten och vi ville ha ett högblankt vitt kök. Vi föll för Kvik framför Ikea i det fallet för att Kvik dels har högre stommar och för att folien på ikeas luckor kunde ibland vara lite vågig i hörnen. Ikea har sen dess bytt metod på sina högblanka luckor om jag kommer ihåg rätt.

I stugan blev det däremot Ikea. Där funderade vi egentligen inte så mycket på varför utan vi bestämde oss för deras stommar redan från början och valde luckor och inredning efteråt. I vårt fall har vi nära till Ikea och vi tyckte det var smidigt att handla lite åt gången eftersom vi bestämde oss efterhand hur vi ville ha det.

En snabb och egentligen ganska ogenomtänkt plus/minus lista, gällande när vi byggde kök till lägenheten 2005 till nu då vi byter kök i stugan.
Fördelar Kvik:
Snyggare lucka då (vanlig högbland vit)
Högre stommar

Nackdelar Kvik:
Personalen i vår affär var ganska orutinerad. Leveranserna kändes struliga och det kändes som ren tur att vi fick allt. Har för mig att vi fick åka dit och byta nåt som vi hade fått fel. Kylskåpet dröjde sjukt länge innan vi fick levererat men där kan man bara klandra vår säljare för att han itne kunde ryta till mot Siemens bättre. Mend et kändes mest butiksberoende - den vi handlade i var väldigt ny.
Anvisningarna var lite krångligare att läsa men det var fortfarande enkelt att montera ihop.
Gillar inte fästena för hyllplanen då de inte är infästa.

Fördelar Ikea:
Man har själv kontroll på vad man har med sig och vad som saknas.
Man får med sig sakerna från butiken med en gång.
Snabbt och enkelt att montera med tydliga beskrivningar.

Nackdelar Ikea:
Det är alltid nåt som är slut i butiken så man får åka dit någon mer gång för att få tag på det.
Inga lådor till 50-stomamr (har ingen aning om Kvik har det)
Möjligen känns Kviks upphängning av överskåpen lite tryggare än Ikeas.
 
Cockaby skrev:
Nackdelar Ikea:
...
Inga lådor till 50-stomamr (har ingen aning om Kvik har det)
...
Möjligen känns Kviks upphängning av överskåpen lite tryggare än Ikeas.
...
IKEA har lådor till 50-stommar. De är dock tänkta för montering inne i skåpen bakom dörr så det är sämre beställt med lådfronter. Men man kan ju köpa stommar från Ikea och luckor från annat håll...

Jag kan inte se något problem alls med IKEA:s upphängning såvida man har en lämplig vägg att fästa skåpen på. Hyllplanen går nog sönder före upphängningen om man nu händelsevis förvarar blytackor i skåpen. Skåpplaceringen är dessutom lätta att slutjustera när skåpet hängts på plats.
 
Redigerat:
Jag ser höjden på Kvik stommarna som något negativt. Tänk på att känna efter vad som känns bra för er.

Vi köper stommar på Ikea och beställer luckor på annat håll. Hoppas det blir bra................
 
Babbo skrev:
Vi köper stommar på Ikea och beställer luckor på annat håll. Hoppas det blir bra................
Det gjorde vi också (Storsjökök). Då kunde vi göra en del av luckorna i specialmått och få allt precis som vi ville.
 
T
Babbo skrev:
Jag ser höjden på Kvik stommarna som något negativt. Tänk på att känna efter vad som känns bra för er.

Vi köper stommar på Ikea och beställer luckor på annat håll. Hoppas det blir bra................
Fast nu har ju Kvik vanlig skåphöjd också (70cm)! Fast inte med alla luckor utan dom billigare varianterna.
 
Mellan dessa två skulle jag välja Ikea. Kvik handlarna verkar ju gå i KK med jämna mellanrum. I Uppsala gick de i KK under 2008. Ingen ny butik. Ikea stommar med luckor från tex Diffrey om du vill vara lite annorlunda. Finns en till lucktillverkar som jag tror heter studio1 som även de gör luckor till Ikea faktum. En bra variant.
 
Gällande handtagslöst. Spana in dessa luckor från diffrey och studio1. De är snyggare och bättre kvalitet på luckorna. Solär tycker jag har för små utfrästa handtag och inte optimalt att öppna. Från Diffrey är luckan London grym. Supertålig och alulist.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.