Förra året fick vi nya hyresgäster på vinden i form av vildbin. Saneringsfirman var ute och gjorde processen kort med hjälp av myrr (eller något som motsvarade myrr). De sa då att det finns risk att de kommer tillbaka, vilket nu har skett. Just nu surrar säkert 20-30 bin intill husfasaden (röd tegelfasad). De tycks leta håligheter. Jag letar lite på nätet men hittar inte så värst mycket information om dem, typ om de själva kan "borra" sina håligheter, eller om de bara kan använda befintliga. Riskerar de förstöra något i huset, eller är de "bara" irriterande när man sitter ute? Hur ska jag bli av med em innan de har boat?
 
Efter vad jag har lyckats läsa mig till ikväll finns det inga svärmande vildbin. Samtliga vildbin sägs vara solitära. Det är inte en svärm från någon biodlare som har gett sig av? Bin verkar heller inte ge sig på trä så som getingen gör för att bygga bo. Exempelvis använder tydligen murarbiet gamla befintliga insektsgångar.
 
joflopp skrev:
Efter vad jag har lyckats läsa mig till ikväll finns det inga svärmande vildbin. Samtliga vildbin sägs vara solitära. Det är inte en svärm från någon biodlare som har gett sig av? Bin verkar heller inte ge sig på trä så som getingen gör för att bygga bo. Exempelvis använder tydligen murarbiet gamla befintliga insektsgångar.
Hej inte korrekt, det finns visst vildbin i sverige kallas nordiska, ilskna saker , mörka också
Däremot är det för tidigt på säsongen för en svärm,. bina har ju knappt kommit igång med yngelläggning osv....
Du kan kontakta den lokala biodlarförenigen som vet vem som är den lokala bitillsyningsmannen eller kvinnan.

//Goerana
 
  • bi-0518+03.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Njae... Rena nordbin är inte mer agressiva - dock har man haft problem med med olika korsningar. Sedan verkar i princip alla nordbin odlas, men det finns kanske några vildlevande samhällen kvar.
 
Töm en burk insektsspray (om det ännu finns att köpa) där dom visar intresse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.