Ska ju till att bygga altan nu efter att den gamla rök ifjol när vi dränerade.
Marken har nu satt sig under vintern och vi ska så smått börja lägga lite mer jord och grus där det saknas.

Planen var i alla fall att bygga en ny altan med dimensionen 8x3,6m där två sidor av bärlinor är fäst i vägg, vill gräva ner plintar men farsan tycker vi ska köpa galvade jordankare som slås ner med slägga, i dessa sätts 95x95 stolp.

För / nackdelar med plint eller jordankare ?

Är dessa likvärdiga enligt er ?
 
M
Jag skulle absolut välja jordankare, om det inte finns nåt praktiskt hinder för det... Nån nackdel vet jag inte av... Plintar är väl mest för dom som vill slita ont å svettas :)
Men i slutänden är det såklart markförhållandena, som avgör....

magentis
 
Farsans argument är ju att det är lättare att få på plats, och OM det sjunker så kan man alltid använda domkraft för att jacka upp altanen.

Så en röst för jordankare alltså.
 
Jordankare för den late ..gjuta plint för den långsiktstänkande...;)

Mvh
 
  • Gilla
Hedin90
  • Laddar…
1-1, jo jag förstår att plint känns som en mer rejäl lösning, men hej, jag har ju feta bärlinor fästa i huset så altanen torde ju inte komma så långt även om man använder ankare.

Sen har jag dessutom funderingar på att fuska lite och ställa mittstolparna på betongplattor, borde ju inte heller spela nån större roll.

Dvs, fästa i bärlina i huset, sen mitt på stolpar som står på betongplattor och ytterst en bärlina som är fäst i 95x95stolp i jordankare.
 
M
Bara som en upplysning.. Det finns en massa olika jordankare, både fasta å justerbara..
Sen har jag fått för mig att jordankare inte lyfter lika lätt med tjälen.
Det grundar jag på att torkställningen hos oss lyfter, å åker upp nån cm varje år, så det blir att gräva ner dom vart 10-15 år.., likadant med farsgubbens staket..., trots sandfyllning å annat "jox" för att hindra att det lyfter.
Nåt sånt händer inte med vindskyddet runt uteplatsen, som är monterat på justerbara jordankare...
Jag var själv skeptisk mot jordankare förut, men har fått ändra mig.., så aldrig mer några plintar för min del, åtminstone om det inte finns tvingande skäl till det..

magentis
 
M
magentis skrev:
Du kan ju kolla här: [länk] Å hälsa farsgubben ;-)

magentis
Tack för länken, man vill ju gärna ifrågasätta gubbtjuven, men här verkar han ha en poäng.
Ska naturligtvis hälsa honom

Jag tänkte i så fall köra med helgalvade jordankare som mäter 100x100, finns på bla Jula eller Biltema för runt 70kr st
 
  • Gilla
Z0rro
  • Laddar…
M
WAR skrev:
Tack för länken, man vill ju gärna ifrågasätta gubbtjuven, men här verkar han ha en poäng.
Ska naturligtvis hälsa honom

Jag tänkte i så fall köra med helgalvade jordankare som mäter 100x100, finns på bla Jula eller Biltema för runt 70kr st
Klart som sjutton att det ska ifrågasättas, hur ska man annars få reda på vad som är rätt :p

magentis.
 
Nu får man ha vad man vill:)..Men som länken antyder skyltar staket mm...Utmärkt med jordankare...Djuta en rejälkaka i botten med tub armering ...Och sandmark på det rör sig inte mycket...;)..Men åter igen nog står altanen med ankare men inte lika stabilt .

Mvh
 
Nu är 7 ankare satta, finns inte att dessa rör sig med tjälen på samma sätt som plint kan göra.

Rekommenderas
 
Jordankare är sannolikt jättebra i vissa sammanhang och mindre bra i andra.

Med tanke på att man refererat till jordankare.nu, kan jag inte låta bli att undra över skillnaden i slutresultat om man själv med slägga & diverse andra verktyg bankar ner sina jordankare kontra det att använda den sorts jordankare man trycker ner med specialgrävare.
http://www.jordankare.nu/montering.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.