Behöver råd angående flätat pilstaket och dess rötter. Jag har läst broschyr, från företag som säljer pil, där det står att om man planterar med 10 cm mellanrum blir inte rotsystemet större än en vanlig häckbuske!?!

Bygger hus i ett nytt område och har tänkt att ha ett levande pilstaket utmed tomtgränsen. Vår tomt är dränerad runt om, dvs rör ligger nergrävda utmed tomten.

Frågor:
- Vågar jag lita på att rötterna inte förstör dräneringsrören???
- Eller bör jag tänka om?
- Vad väljer jag i då fall istället?
 
Thomas59
Har själv en pil på tomten, dock ej i häck, och har hört att pilrötterna är extremt aggresiva och kan växa in i det mesta, tom avloppsrör, så dräneringsrör borde vara en lätt match för en pilrot.
 
Det ligger visst en sanning i att rotsystemet inte utvecklas lika aggressivt i en häck som om det vore en solitär pil. Nya rör skadas inte heller i lika hög grad av rötter som gamla järnrör.

Däremot skulle jag ändå råda dig till att tänka om när det gäller ett levande pilstaket i ett nybyggt villaområde. Pilstaket är i ögonblicket en modefluga och passar inte på alla ställen. Bortsett från att det kräver mycket arbete och regelbunden klippning finns det bra mycket vackrare avskärmningar bland de konventionella häckarna (bok, avenbok, liguster etc etc).

Hade det gällt en tomt ute på landet hade jag inte reagerat lika negativt.
 
Hemmakatten
Vågar inte ha åsikt om rötterna från en pilhäck. Däremot VET jag att rötterna från ett pilträd mkt aggresivt förstörde vårt avloppsnät, vattenledningar och dräneringsrör runtvårt förra hus. Dessa rör var iofs från 60--talet och i tegel och betong, men pilens rötters utbredningsförmåga skall man inte underskatta.
 
  • Gilla
AGöteborg
  • Laddar…
Pilar måste dock inte äta ledningar. Jag har en gigantisk pil på tomten här (tidigare hade den en kompis som blev nedsågad på nittitalet) och har inte märkt något elakt och har heller inte hört klagomål från grannen eller kommunen. Nu är pilen rätt gammal och har kanske växt klart. Möjligen överraskar den mig en dag och brakar genom taket... och många pinnar är det att plocka när det blåst lite.
 
Tack för alla snabba svar!

Jag är mycket väl medveten om att "vanliga" pilar har ett enormt rotsystem. Det är ju inte för inte som de trivs invid vattendrag.

Är ute efter något högt då tomten gränsar till en allmänning. Thujor i all ära, men de finns överallt. Skulle man kunna sätta någon typ av spalje eller nät och låta murgröna eller något klättra på den?

Andra förslag någon?
Gärna enkelt och billigt.
 
Murgröna är väldigt bra här i skåneland eftersom den är grönt fräscht även hela vintern. Nu ville du ju ha ngt billigt - men jag ser att grannarna har köpt stora välförgrenade murgröneplantor som gav 2 m högt insynsskydd redan första sommaren. Men då kostar de naturligtvis en slant.

Spaljén kan du bygga själv och den kräver inget bygglov eftersom dess konstruktion är genomsiktlig - att den täcks helt av växter har ingen betydelse.
 
Häggmispel, syren, fläder, ja det finns många buskar som blir höga. Dock tar syrenen några år på sig innan den sätter fart, men den är ju så fin sedan ;-) Skulle absolut inte sätta salix som häck, dom blir grova med åren och blir faktiskt träd, breda, yviga och inte särskilt fina alls förutom att ha att fläta med. Dock föredrar jag den ickelevande i pilstaket.
Jo just det, armeringsgaller är väl det snabbaste, billigaste och kanske snyggaste spaljen, sedan kan ni plantera humle, klematis, murgröna (om ni bor i zon 1-3) rosor, kaprifol, ja det finns massor, första året kan ni ju sätta krasse eller andra ettåriga klätterväxter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.