W
pellefant skrev:
spela i så fall in samtalet...
fast kanske bäst att först kolla med någon kunnig juridiker
Hmm, man får väl inte spela in samtal hur som helst har jag för mig.
 
Det är alltid fastighetsägaren som har ansvaret för elinstallationens kondition, den förre ägaren ha då ansvar för det som var fel när han sålde till dig. Ta kontakt med säljaren och bestäm gemensamt hur ni ska fortsätta. Bäst är om ni kan enas om en fristående besiktare som kan avgöra vad som är direkt felaktig och vad som "bara" är dåligt utfört men icke regelvidrigt. Kostnaden för besiktningsmannen kan ni ju dela och han bekostar "reparationen" av felaktigheterna. Kan ni inte komma sams, ta hjälp av jurist.
Men åtgärda inte på eget bevåg för att sedan komma med en räkning, det är dömt att misslyckas.
 
Skriv till elsäkerhetsverket och fråga. Dom borde ha koll på sånt. Frågan är ju om det är tillåtet att sälja/överlåta en elanläggning som är livsfarlig.
 
W
elmont skrev:
Det är alltid fastighetsägaren som har ansvaret för elinstallationens kondition, den förre ägaren ha då ansvar för det som var fel när han sålde till dig. Ta kontakt med säljaren och bestäm gemensamt hur ni ska fortsätta. Bäst är om ni kan enas om en fristående besiktare som kan avgöra vad som är direkt felaktig och vad som "bara" är dåligt utfört men icke regelvidrigt. Kostnaden för besiktningsmannen kan ni ju dela och han bekostar "reparationen" av felaktigheterna. Kan ni inte komma sams, ta hjälp av jurist.
Men åtgärda inte på eget bevåg för att sedan komma med en räkning, det är dömt att misslyckas.
Nu vet jag ju inte hur smidigt det här går att fixa och vad det kommer att kosta, förhoppningsvis så är det väl inte större problem och kanske inte kostar så mycket men det vet jag inte ännu, och kostar det inte så mycket är det väl kanske inte så mycket att bråka om, även fast det är riktigt irriterande, eller borde jag vara påstridigt och ta en diskussion just för saken skull?
Felen som var ju elcentralen borde jag kanske ha tagit dit nån innan den byttes, men å andra sidan skulle den ju ändå bytas, och kablarna som var väggen kostar ju heller inte så mycket, lite slang en kopplingsdosa och en ny gipsskiva + arbetet till elektrikern, men å andra sidan är det ju ett dolt fel, och dessutom om så kunde vi ha fått våra apparater förstörda iom med kopplingen i elcentralen, som elektrikern sa så kunde det ha blivit varmgång på kablarna så som det var skarvat, å sen är det ju den biten med kablarna under regeln vilket kanske kunde ha lett till personskada eller kanske en kortslutning om man haft otur.
SäLjarna ska det stå i topicen :)
 
Redigerat av moderator:
W
Ska ringa ett samtal till dom nu i veckan å försöka komma övrens om hur vi ska gå vidare, har fått lite mer kött på benen nu, tack för all hjälp, återkommer senare om hur det går :)
 
W
Allt fixades med kablarna under tröskel, blev en omtrådning och en slangöverförning mellan rören, så nu ska bara allt på plats. blev inte dyrare en lite fk (heter väl så?) och sen en slangstump :D:D
 
Thomas59
f91jsw skrev:
Man är inte skyldig att besikta huset över huvud taget. Men då kan man inte heller hålla säljaren ansvarig för eventuella fel.
Det är delvis korrekt. Ingen kan tvinga dig att besiktiga huset. Dolda fel kan du göra gällande även om du ej besiktigat huset. Den undersökningsplikt som du har som fastighetsköpare innefattar inte dolda fel. Dolda fel är i princip fel som inte kunnat upptäckas vid en husbesiktning.

Dock är det ju så att du vid en besiktning kan hitta indikationer på fel som i sig är dolda. Finns sådana indikationer, oavsett om du besiktigat eller ej, kan du ha svårt att hävda dolt fel.

Indikationerna kan tex vara att vissa synliga delar av tex ett våtrum inte utförts enligt reglerna eller uppvisar indikationer på fuktskador. Då kan du ha svårt att hävda dolt fel ÄVEN om sambandet mellan indikationen och den faktiska skadan är svagt.

Enstaka mögel/sportillväxt på vinden kan också vara en sådan indikation som gör att du kan ha svårt att hävda dolt fel om taket sedan skulle via sig vara fuktskadat.

Synliga elsinstallationer som ej utförts enligt reglerna kan vara ett ytterligare exempel på indikationer som kan göra det svårt att hävda dolt fel om andra delar, dolda delar, av elinstallationen är bristfälliga.

Normalt innebär ovanstående indikation att du får en utökad undersökningsplikt men denna utökade plikt går inte hur långt som helst. Sk förstörande undersökning brukar inte anses ingå, tex att du måste riva upp golv, väggar, tak.

Att indikationerna är viktiga visar sig om inte annat genom att besiktningsprotokollen noggrant beskriver indikationerna och regelmässigt rekommenderar fördjupad undersökning.m. Ibland kan man tom misstänka att besiktningsmännen tar upp ett antal standardmässiga indikationer för att vara på den säkra sidan.
 
hugodog skrev:
Hmm, man får väl inte spela in samtal hur som helst har jag för mig.
Ena parten kan ha kännedom, det räcker.
Det svaret kommer från PTS, där jag talade med en av deras "experter" inom avlyssning och buggning.
Det går bra att ringa dit själv för att höra.
 
Om man vill ha sitt helt på det torra så bör man ha besiktning för såväl el, vvs såsom utökad ordinarie besiktning (en standardbesiktning är inte så omfattande som man kan tro)
 
davidnordin skrev:
Ena parten kan ha kännedom, det räcker.
Det svaret kommer från PTS, där jag talade med en av deras "experter" inom avlyssning och buggning.
Det går bra att ringa dit själv för att höra.
spelade du in samtalet?;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.