Hej.

Jag skulle vilja få lite inspiration av att se hur folk har organiserat verktygstavlor och arbetsbänkar i sina garage, säker på att det finns många och smarta lösningar!...:)


/Johan
 
johan771 skrev:
Hej.

Jag skulle vilja få lite inspiration av att se hur folk har organiserat verktygstavlor och arbetsbänkar i sina garage, säker på att det finns många och smarta lösningar!...:)


/Johan
Så kort avstånd mellan användningsplats och upphängningsplats som möjligt. Idealet är väl en arbetsbänk med mycket lådor och ett skåp/hyllor nära till hands. Jag lever inte som jag lär, ännu...

Så mycket yta som möjligt runt bordssågen eller vad man nu har för såg. Hyvel och bandsåg kan stå längs väggarna.

Här finns många roliga layouter. http://home.comcast.net/~hchute/woodshop_shoplayouts.htm

En bok av Jim Tolpen et. al är en skön inspiration att bläddra i. Där finns allt ifrån oleketrifierade stolsmakare till bussburna inredningssnickare. http://www.bokia.se/workshop-classics-scott-landis-jim-tolpin-1561585696/bok/9781561585694/
 
Jag har en väldigt simpel arbetsbänk gjord av reglar o spånskivor, men den duger gott o lägga grejer på! :D

Sen gjorde jag en egen tavla av hålskivor eller vad det heter o satte i panellister som ram, blev rätt snyggt tom... Men ska du måla dem som jag så ta en bättre roller, det är lite jobbigt o trycka in hängarna ibland. :p
Jula har paket med krokar som sitter bra till tavlor med runda hål.

Sen har jag gjort ett gäng med lådor på hjul o ställt på golvet under bänken, perfekt o ha "temaprylar" i, typ tapetserargrejer i en, elprylar i en osv, bara o plocka upp lådan o gå när det är nåt som ska göras istället för som jag brukar, springa runt o leta en halv dag!
Det är tänkt o bli nån sorts skjutdörrar eller nåt för den öppna delen under bänken med så man kan svina rejält på bänken utan o få skit på allt under!

Så här ser bänk-väggen ut iaf!
P4230005.jpg
 
Hej.

Kul länk till garage-layouterna! Intressant att se hur det kan se ut.

Tror många med mig kan få goda ideer av att se bilder på, och läsa om smarta lösningar, tex rullådorna som visas ovan, smart! :)

/Johan
 
Gjorde en slip och kemikalievagn baserad på ett verktygsbord från Biltema.
 
  • DSC03180.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC03181.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Några bilder på min förvaring av handverktygen. Det jag tycker är fiffigast är plankan med massor av Domino-frästa hål där diverse skruvmejslar, stämjärn och knivar sitter.
/B
 
  • DSC00290.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00291.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00293.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00294.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
:eek: Jag blir sjukt imponerad av den goda ordningen ni har. :)
 
M
Jag fattar inte :eek: Använder ni inte era verktyg, eftersom ni kan ha sån ordning på dom. Själv ska jag skaffa minst en rejäl verktygsvagn med många lådor till nya verkstan. Har insett för länge sen, att det inte håller att hänga upp några verktyg. :D

magentis
 
bengtn skrev:
Några bilder på min förvaring av handverktygen. Det jag tycker är fiffigast är plankan med massor av Domino-frästa hål där diverse skruvmejslar, stämjärn och knivar sitter.
/B
Hyvelfetishist? Det är minst 20 handhyvlar i de bilderna...
 
Eld skrev:
Hyvelfetishist? Det är minst 20 handhyvlar i de bilderna...
Jag trodde min avatar avslöjat det redan :)
Den sorgliga sanningen är att det finns fler, men de ville inte vara med på bild....
/B
 
Redigerat:
bengtn skrev:
Några bilder på min förvaring av handverktygen. Det jag tycker är fiffigast är plankan med massor av Domino-frästa hål där diverse skruvmejslar, stämjärn och knivar sitter.
/B
"Mannen som kunde tala med hyvlar..." ;)

Jag tycker dina verktygsskåp verkar bra för att slippa få in damm och annat. Hur tungt vågar man hänga upp på vanlig 13mm enkelgipsvägg utan att det drösar i golvet?
 
Skåpen skyddar bra mot damm men det förutsätter ju att man stänger dörrarna... Jag skaffade ett dammfilter att rena luften med i stället.
/B
 
Alltså bengtn, din verkstad ser ju ut som ett reportage från Fine Woodworking, bilder från min skulle på sin höjd platsa i Creepy Woodworking eller nåt. Sådär skulle man ju vilja ha det. Tjusigt!
 
bengtn skrev:
Skåpen skyddar bra mot damm men det förutsätter ju att man stänger dörrarna... Jag skaffade ett dammfilter att rena luften med i stället.
/B
Ja en sån verkar bra att ha. Var hittade du din?
 
Jag köpte en DC Aircube från Dustcontrol. http://www.dustcontrol.com/
Den fungerar kanon och allt är mycket renare än förr. Det betyder i och för sig inte att allt är rent....
/B
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.