Ska koppla in fyra vägguttag och ett element i ett rum (utanpåliggande). Matningen drar jag från en dosa som sitter på kattvinden. Ska dra in en fas till element och en till vägguttagen. För att bara behöva dra in en kabel tänkte jag använda EKK eller EKRK 4G1,5.
Har nu några frågor.

När jag borrar mig in från kattvinden lägger jag i flexslang som kabeln går i genom väggen och tänkte då låta kabeln komma ut i bakstycket på ett vägguttag. Får man göra så?
Vägguttaget (ELJO) har ju förpräglade runda hål i bakstycket så jag antar att det är gjort för just detta.
Och det här med att lägga en bit slang eller rör i väggen när man ska igenom med en kabel, är det något som man ”bör” göra eller är det ett ”måste”?

Vägguttaget har kopplingplint för L, N och jord samt två stycken märkta med x. det är väl på en av dessa x som jag ska lägga fasen på som ska gå vidare till elementet?

/Tomas
 
Tomas J skrev:
När jag borrar mig in från kattvinden lägger jag i flexslang som kabeln går i genom väggen och tänkte då låta kabeln komma ut i bakstycket på ett vägguttag. Får man göra så?
Vägguttaget (ELJO) har ju förpräglade runda hål i bakstycket så jag antar att det är gjort för just detta.
Ja, det får man göra.

Tomas J skrev:
Och det här med att lägga en bit slang eller rör i väggen när man ska igenom med en kabel, är det något som man ”bör” göra eller är det ett ”måste”?
Jag vet inte säkert, men jag tror inte att det är något måste. Jag skulle förmodligen inte gjort det, men det beror väl på tjockleken på väggen.

Tomas J skrev:
Vägguttaget har kopplingplint för L, N och jord samt två stycken märkta med x. det är väl på en av dessa x som jag ska lägga fasen på som ska gå vidare till elementet?

/Tomas
Det finns trådar på byggahus som handlar om att man inte får vidarekoppla faser i bostadshus. Så jag skulle allt vilja påstå att det inte är okej. Ska du ha en fas till elradiatorn och en fas till vägguttagen, alltså? Då kanska det skulle passa bättre att sätta en dosa (om möjligt) och därefter grena av till VU och elradiator.

//Patrik
 
Av dina frågor att döma så bör du inte göra detta arbete själv. Tex så får man inte förlägga EKRK i slang/rör. EKK får man förlägga i slang men det behövs ofta inte, det beror på olika förutsättningar från fall till fall.
Hur många watt drar elementet?
Till vad ska du ha uttagen, räcker det med den befintliga fasen eller behövs det dras nytt ifrån centralen? Tänkte du använda dig av samma fas till elementet och uttagen? Går elementet på 220V eller?
Jag råder dig att ta ut en elektriker så att du inte riskerar din egen och andras säkerhet!
 
krippa skrev:
Av dina frågor att döma så bör du inte göra detta arbete själv. Tex så får man inte förlägga EKRK i slang/rör. EKK får man förlägga i slang men det behövs ofta inte, det beror på olika förutsättningar från fall till fall.
Hur många watt drar elementet?
Till vad ska du ha uttagen, räcker det med den befintliga fasen eller behövs det dras nytt ifrån centralen? Tänkte du använda dig av samma fas till elementet och uttagen? Går elementet på 220V eller?
Jag råder dig att ta ut en elektriker så att du inte riskerar din egen och andras säkerhet!
Man får gå dolt med EKRK en kortare bit, ex. genom en vägg.


//Patrik
 
krippa skrev:
Av dina frågor att döma så bör du inte göra detta arbete själv. Tex så får man inte förlägga EKRK i slang/rör. EKK får man förlägga i slang men det behövs ofta inte, det beror på olika förutsättningar från fall till fall.
Hur många watt drar elementet?
Till vad ska du ha uttagen, räcker det med den befintliga fasen eller behövs det dras nytt ifrån centralen? Tänkte du använda dig av samma fas till elementet och uttagen? Går elementet på 220V eller?
Jag råder dig att ta ut en elektriker så att du inte riskerar din egen och andras säkerhet!
Av ditt svar att dömma så har du inte läst mina frågor ordentligt;)
Där står att jag ska dra in två faser, en till elementet och en till vägguttagen.
 
Att dömma av tidigare likartade trådar så får du inte dra in en extra fas till ett uttag för vidarekoppling. Dvs du behöver dra 2 kablar.

Är du säker på att du inte klarar dig med en fas?
 
Du måste sätta en kopplingsdosa där du delar upp fas L1 & L2 (eller vilka det nu må vara, det måste vara två olika iaf) och sen gå därifrån till uttag & radiator med varsin kabel. I centralen ska dessa två säkringar märkas som en 2-fasgrupp med 1-fasigt anslutna förbrukare. Eller som sagts tidigare: lägg allt på en fas, så blir allt så mycket enklare.
 
Ok, då blir det ingen vidarekoppling av extra fas, men är då nyfiken på vad x-plintarna på vägguttaget är till för?

Att lägga både element och vägguttag på samma var min tanke från början men då jag var osäker på om det var en bra idé så ställde jag frågan här på forumet för ett tag sedan och fick då till svar att man "kunde" göra så men att det var bättre att separera element och vu.
Elementet är på 1200w och t.ex damsugaren är på 1500w så det är nog bäst att dra in två faser.
Det är för övrigt en 3-fas kabel som kommer upp till dosan på kattvinden där varje fas är obelastad.

Så nu tänkte jag köra plan B.
Då drar jag in L1 rätt in i vägguttaget som jag tänkt från början och går vidare med den till alla vu.

L2 drar jag in på ett annat ställe från vinden, hörnet närmast elementet. Det betyder då att jag måste klammra den ovanför L1 inne i rummet men det är bara 1,5m till elementet så det tycker jag blir ok.
På de viset behöver jag ju inte sätta upp någon kopplingsdosa.

Vad säger ni, låter det ok?
 
Tomas J skrev:
Ok, då blir det ingen vidarekoppling av extra fas, men är då nyfiken på vad x-plintarna på vägguttaget är till för?
De är till för vidarekoppling. :D I t.ex. offentliga lokaler så är det godkänt att vidarekoppla faser och brutna faser och dyl. Det var en lång diskussion gällande ämnet förut och jag tror att anledningen till att det var förbjudet i bostäder var för att hempulare kunde få för sig att rota i skiten utan vetskap om att det låg två faser där.

Tomas J skrev:
Att lägga både element och vägguttag på samma var min tanke från början men då jag var osäker på om det var en bra idé så ställde jag frågan här på forumet för ett tag sedan och fick då till svar att man "kunde" göra så men att det var bättre att separera element och vu.
Elementet är på 1200w och t.ex damsugaren är på 1500w så det är nog bäst att dra in två faser.
Det är för övrigt en 3-fas kabel som kommer upp till dosan på kattvinden där varje fas är obelastad.

Så nu tänkte jag köra plan B.
Då drar jag in L1 rätt in i vägguttaget som jag tänkt från början och går vidare med den till alla vu.

L2 drar jag in på ett annat ställe från vinden, hörnet närmast elementet. Det betyder då att jag måste klammra den ovanför L1 inne i rummet men det är bara 1,5m till elementet så det tycker jag blir ok.
På de viset behöver jag ju inte sätta upp någon kopplingsdosa.

Vad säger ni, låter det ok?
Sätter du kopplingsdosan på vinden då alltså?
Det låter krångligare, men jag kan inte se något direkt fel med det. Någon annan vänlig själ får nog även svara. :p

//Patrik
 
Redigerat:
Från centralen går det upp en 3-fas-kabel till kattvinden, vilken går in i en kopplingsdosa där faserna delas upp.
Därifrån drar jag en kabel(L1) som jag drar genom väggen in till rummet och in i första vägguttaget och sen vidare till de övriga vu.

Från samma kopplingsdosa på vinden drar jag en annan kabel (L2) som jag också går med genom väggen in i rummet, men på ett annat ställe än för L1. Denna kabel går jag direkt till elementet med.

Jag kanske är otydlig eller är ute och cyklar men om jag gör så behöver jag väl inte ha någon kopllnigsdosa i själva rummet?
 
Tomas J skrev:
Från centralen går det upp en 3-fas-kabel till kattvinden, vilken går in i en kopplingsdosa där faserna delas upp.
Därifrån drar jag en kabel(L1) som jag drar genom väggen in till rummet och in i första vägguttaget och sen vidare till de övriga vu.

Från samma kopplingsdosa på vinden drar jag en annan kabel (L2) som jag också går med genom väggen in i rummet, men på ett annat ställe än för L1. Denna kabel går jag direkt till elementet med.

Jag kanske är otydlig eller är ute och cyklar men om jag gör så behöver jag väl inte ha någon kopllnigsdosa i själva rummet?
Jag tycker att det låter som en ganska bra lösning och som du säger, du slipper en kopplingsdosa i rummet. :)

//Patrik
 
Men det här med att dra kabel genom vägg. Det hålet jag gör för vu spelar ju ingen roll om jag borrar lite större så att jag får plats med en bit rör/slang för det täcks ju av vägguttaget men kabeln som ska gå till elementet kommer ju fram synligt. Så där vore det ju snyggare att skippa slang, och borra bara för kabeln. Kan jag göra vilket som? Väggen är en trävägg isolerad med spån, så det kanske inte heller är så lätt att få igenom en slang?

Ang. kabel, jag hade glömt att jag hade en rulle EKLK- liggandes. Är det dumt att använda den till detta jobb och bättre att spara den till utomhusdragning?
 
Visst är det så att kabeln ska skyddas av rör/slang om den går genom rörlig byggnadsdel?
 
Patrik_Hed skrev:
De är till för vidarekoppling. :D I t.ex. offentliga lokaler så är det godkänt att vidarekoppla faser och brutna faser och dyl. Det var en lång diskussion gällande ämnet förut och jag tror att anledningen till att det var förbjudet i bostäder var för att hempulare kunde få för sig att rota i skiten utan vetskap om att det låg två faser där.
//Patrik
isåfall får ju hempularen skylla sej själv om han pillrar där han inte får;)
 
Hempularen får faktiskt byta ett trasigt uttag mot ett likadant bara han har nödvändig kunskap, och det förutsätts inte att en sådan hempulare ska förstå att det kan finnas olika faser i ett uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.