Hej! Jag undrar, är det vanligt att man har helt släta målade väggar? Jag tänker, om jag får tid och ändan ur vagnen, taptetsera över våra strukturtapeter från 80-talet med något som gör ytan slät och sedan måla. Blir det konstigt om det är slätt och enfärgat? Måste man ha någon typ av struktur, formmässigt eller färgmässigt?
Jag tycker det är så svårt med färgval på väggarna. Det enklaste hade kanske varit att bara ha vitt. Men ibland ser vårt gula vardagsrum så inbjudande ut, och ibland känns den gula färgen helt fel. Kanske hade det varit bättre med en fond?

Pernilla
 
Om det hjälper dig att få ändan ur vagnen, det är enklare att måla direkt på strukturtapeten. Om du inte har en massa hål och trasigheter förstås... Gjorde det i vårt nuvarande sovrum, tvättade och målade. Blev jättefint! Då slipper man oroa sig för att det kan se livlöst ut som en slät enfärgad vägg tydligen kan göra. Måste ändå säga att jag själv är nyfiken på helt släta väggar i huset...

Vad gäller färgen beror det ju helt på vad det är för känsla/stil du vill komma åt. Oxå vad du har för möbler och övriga färger.

Trivs jättebra i vårt vardagsrum som är i ljusblått med lite grått i (S 2010-R90B). Har svarta skinnsoffor, grå matta och trämöbler. Stilrent. Har funkat i över 5 år och hade det passat i nya huset hade det fått följa med.
 
Jag var nog inte tydlig, så jag markerar nu: jag gillar inte strukturtapeter!
Jag vill ha släta väggar, men är rädd för att det kan se konstigt ut, beroende på att jag en gång målade väggarna i en (amatör)teaterfoajé lila, och det blev inte bra, så jag svampade med en annan färg också, vilket inte i mitt tycke inte heller blev bra, men det tyckte de andra så det fick vara så.

Pernilla
 
Jag tycker att det är skitsnyggt med släta, målade väggar!!! Stilrent och enkelt, men det beror ju också på vilken färgnyans du tänkt dig. I vårt hus ska vi bara ha målade väggar i ljusa färger, eventuellt någon tapetserad fondvägg.
 
Det blir inte "konstigt". Har precis gjort så här. Har rivit ned alla tapeter sedan anno dazumal, bredspacklat och målat....har iofs "hållt ihop" det ganska bra i min lilla tvåa....hall/vardagsrum/sovrum går i huvudsak i Alcros "havsgrå"...det är en ljus grå färg som nästan ses som ljusblå. Ganska sval alltså. Till det en fondvägg i vardera sovrum och vardagsrum i "Lakrits". Den har kulör precis som det låter som ;)

Man ser ju "ojämnheter" i väggarna väldigt lätt...men jag har det MYCKET hellre såhär än strukturtapeterna jag hade innan....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.