Hejsan!

Vi skall ha golvlister i allmogestil. Men jag skulle vilja ha ännu högre lister, lite mer "gammeldags", för det tycker jag är så snyggt!

Jag undrar om det går att sätta listen, måla ett fält vitt ovanför och sen sätta en smal list överst för att få effekten och illusionen av att listerna är höga? :-/

Någon som provat? Blev det bra eller inte?

Mycket tacksam för åsikter och kanske andra smarta lösningar på detta!

//Helena
 
Har nog nämnt detta tidigare: hos goda vänner med sekelskifteshus gjorde man golvlister liknande de i befintliga rum. En 30 cm hög, ganska tunn bräda sattes längs golvväggen; därefter satte man på smala profilerade över-& underlister. Spacklade och målade i två skuggfärger. Blev ursnyggt. Jag skulle tänka mig att denna lösning blir mer genuin än ditt förslag - och inte märkbart dyrare.

I exemplet ovan gällde det en glasverandatillbyggnad modell större som sammanlänkades med den ursprungliga salen.
 
Japp, eller rent av masonitremsor om runt 30 cm.
 
Fortsätter att tjata om www.gysinge.nu (produkter, sortiment, trä snickeri och isolering, sid 2, hyvlade snickerier från sent 1800-tal för finare rum eller hyvlade snickerier från sent 1800-tal hög bröstning) fast jag tycker att de tar hutlösa priser :p
 
L
Detta är en gammal tråd men jag skulle vilja lyfta denna igen. Jag funderar på att istället för att montera en ny tredelad golvlist, ta min befintliga golvlist och sätta en list ca 30 cm upp på väggen med pasande profil och sedan måla mellan dessa för att skapa en illusion av en tredelad golvlist. Eller ser man jättetydligt om det inte är en skiva bakom? Nån som testat göra så och kan avråda/rekommendera? bilder?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.