Vid renovering av vårt sekelskifteshus på Yxlan i Stockholms skärgård hittade vi i trossbottnen en ganska stor, 3-4 kg, svart sten. Ganska vacker. Snickaren sa att man brukade göra så förr i tiden. Men varför?

Så här såg huset ut när det var nybyggt
http://www.ekdahl.org/yxlan/storstugan2.htm
 
Även ett mynt under tröskeln... eller i sydamerika ett lamafoster.

Låt det vara kvar! Det tillhör huset!
 
Vi hittade nyligen 2 hästskor nergrävda runt en stor sten i trädgården, skorna är av olika storlek, Lite kul, så vi grävde ner dom igen när det var dags att fylla igen :)
 
Mikael_L
Trumpappa skrev:
Även ett mynt under tröskeln... eller i sydamerika ett lamafoster.

Låt det vara kvar! Det tillhör huset!
Jag har lagt ett mynt under tröskeln när friggeboden byggdes. Tänkte göra samma sak med huset. Gamla traditioner som är kul att hålla liv i.
 
M
Se upp med glasbitar i sågspånsfyllningar i bl.a trossbotten. Dom bitarna la man dit, för att råttorna skulle ha ihjäl sig själva, trodde man iaf. Själv tror jag det är fel. Dom har gjort det för att framtida renoverare ska skära fingrarna av sig.., har jag märkt :)

magentis
 
Det finns många liknande traditioner. Inom sjöfarten exempelvis.

Det betyder tex otur att inte lägga ett mynt under mastfoten, att inte döpa ett skepp till ett kvinnonamn, att kölsträcka eller avlöpa på jungfrufärd på en fredag etc.

För att bevisa att ovanstånde var trams lät The British Admriality H.M.S. Friday bryta mot alla dessa regler.

Skeppet avseglade och försvann för evigt..
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
eller avlöpa på jungfrufärd på en fredag etc.
Var det en fredag tro, som regalskeppet Vasa sjönk ?
 
Nej, det var en torsdag, men felberäkning (eller ignorerande) av TyngdPunkten är oförlåtligt, även det.
 
mycke_nu skrev:
Det finns många liknande traditioner. Inom sjöfarten exempelvis.

Det betyder tex otur att inte lägga ett mynt under mastfoten, att inte döpa ett skepp till ett kvinnonamn, att kölsträcka eller avlöpa på jungfrufärd på en fredag etc.

För att bevisa att ovanstånde var trams lät The British Admriality H.M.S. Friday bryta mot alla dessa regler.

Skeppet avseglade och försvann för evigt..

Njae det där är en vandringssägen men det passade ju bra i denna tråd.
http://en.wikipedia.org/wiki/HMS_Friday
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.