Electrolux tillverkar sina skåp på lite olika ställen, men de som är av typen Superkabinett, är tillverkade i Sverige. Är stadigare och av bättre kvalitet än de andra.

Har Electrolux själv, självavfrostande med temperaturerna 5 och -18, de låter inte speciellt mycket.
 
Vi har Husqvarna ett år gamla kyl och frys. Störs inte av något ljud från dem och vi har en öppen planlösning kök/vardagsrum.
 
Har Electrolux (och det är väl samma som Husqvarna?) och de låter mer än den gamla, men det är just den där frostfree funktionen som gör att de låter hela tiden, men ljudet är otroligt tyst. Om den låter så högt som det verkar att dina låter så kanske det är så enkelt att de har lagt ned frysen/kylen innan lev (kanske när de hängde om dörrarna) och då kan det bildas luftbubblor i systemet som gör att de låter mer och högre. Dessa bubblor skall försvinna om man låter den stå utan strömmen påslagen under ett par timmar. Kan vara värt att testa, de är ju såpass isolerade att de klarar ett strömavbrott på ett par timmar utan att all mat förstörs.
 
Har själv Husqvarna-prylar i hela mitt kök (sedan 1,5 år). Alla fungerar perfekt och jag har inte lagt märke till något oljud från frysen eller kylen. Båda dessa är tillverkade i Mariestadsfabriken i Sverige (vet jag). Ett fel många gör är att de sätter igång kyl och frys direkt efter att de transporterats fram - de ska stå upprätta under minst 6 timmar för att ev. luftbubblor ska gå ur systemet, innan man kopplar in strömmen. Man kan också kolla om det är stor avgång av vatten från frost-free-funktionen (kolla om det finns vatten eller gamla avriiningsfläckar under apparaterna) - detta kan indikera att något är fel.
 
vill bara lägga till att jag haft samma problem. låter jätte mycket--kombination kyl/frys Husqvarna QT4619RFX8 köpt juni 2009. Installations killen satt på den direkt vid installation. Det blev fel med tempen de första månader, och den gick up till -11 i frysen och började larma hela tiden. Electrolux teknikern kom ut och sa vi skulle stänga av den 12 timmar, och det hjälpte faktiskt: det var nog pga förklaringen Szture gav ovan. temp stabil sedan dess. Men nu efter ett år, låter den så mycket så man hör ljudet 5m bort i soffan och man distraheras av den även om TV:n har hög volym. Stekhet på sidorna också. Har haft besök av Electrolux tekniker 3 ggr, och de säger att om tempen är korrekt är det inget problem. punkt slut. visst, tempen är exakt 5,1 i kylen och -18 till -21 i frysen: helt ok. värmen på sidan förklarar dem med att det är värmeslingor och att det är normalt. Det köper jag... har inte kunnat hitta annan förklaring på google. ljudet enligt deras egen felsökare på hemsidan är normalt säger dem. Det kanske ha med avfrostnings funktion att göra. Dem kanske har rätt: den fungerar som den ska, men ljudet på vissa exemplar kan bli väldigt störigt, och det vet dem säkert om, men dem kommer aldrig ersätta den (vår var mindre än ett år gammal) om den är fortfarande funktionsdugligt.

Eftersom jag också tyckte att kompressorn var igång hela tiden köpte jag en elmätare. Mätt över 71 timmar förbrukar den 660 KWh/år (ja, det är augusti, men inomhus tempen är alltid 21 grader även i vintern (är 23 grader nu) och den står inte mot en yttrevägg) och enligt manualen ska det vara 312 KWh/år. Har inte frågat dem om detta men en 20 år gammal kyl/frys förbrukar ~600, och att kalla denna för en energi klass A+ är löjligt om det inte finns fel på den.
 
Jag har en QT3549FX som går nästan hela tiden (80-90%). Den håller -18C enligt den själv.
Har kollat skåpet baktill, det är rent, inga synliga skador. Tätning dörr oskadad.

Årsförbrukningen är uppmätt till 650kWh/år (mätt över 48h), vilket är exakt dubbelt så mycket som det står i manualen.
Har jämfört mot kylen (QR2519FX) som drar 170kW/år (mätt på 48h), där manualen anger 173kWh/år.
Lite märkligt också att kylen drar 50W när kompressorn går, vilket är märkeffekten enligt manualen, men frysen drar bara 80W där märkeffekten är 120W enligt manualen.

Vad kan detta bero på? Finns det någon fläkt i dessa som kan frysa fast? Läckage av gas??
Funderar på om jag ska stänga av frysen och låta den stå så att den tinar rejält överallt och sen starta om den?
Dörren känns lite kall i mitten av övre halvan, men det kanske är för att kompressorn går hela tiden så att kall luft ”ramlar ner” på insidan av dörren?
Eller kan dörrisoleringen vara kass invändigt? Verkar osannolikt.

Eller är produkten bara skit? Tycker ändå att nåt MÅSTE vara fel med dubbla energiförbrukningen.
 
Kan bara hålla med. Husqvarna/electrolux är inte bra. Det är en fläkt som är där för självavfrostningen som går i princip hela tiden.

Då har jag ändå en av de mer gedigna skåpen som hävdas låta mindre i deras reklam...
 
A
Ja du har ett problem med din frys
möjligt att dörren inte tätar ordentligt eller köldmedel läckt ut.

Så du får fråga dig vad det är värt att fixa detta, mer eller mindre än 325 kr/år? vilket motsvarar din nuvarande ökade förbrukning.
 
Kan bara instämma. Har ett husqvarna skåp (super kabinett) med självavfrostning och det är en fläkt som går i princip alltid (avfrostningsfunktionen?). Öppnar man dörren så tystnar fläkten.

Ställer man frysen mitt av köksgolvet så går fläkten mer sällan. Verkar som den normala luftspalt på 10cm som är inbyggt i vårt kök inte räcker...

Oerhört besviken på att en frys på 10ksek låter så här mycket. Det är så pass illa att det blir resonans i innerväggarna som man kan få att tystna om man trycker på dem...

Rekomendation: Köp inte Electrolux/Husqvarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.