Jag har en kuggväxelmotor med nedväxling från 1425 till 10,2 varv/minut.
Den är märkt 0,6 ampere vid 220 volt. Det är en trefasmotor som är kopplad för enfas.

Problemet med den är att den surrar rätt högt.
Antar att det är den ihopbyggda växeln (är någon typ av kuggväxel) som låter mest.
Den kommer att sitta på en träkonstruktion.

Hur minskar man enklast ljudet? :confused:
 
Kolla först att det är rätt sorts olja i kuggväxeln. Räcker inte det, montera den på gummikuddar. ;)
 
Om ljudet är stomburet hjälper montage på mjuka gummikuddar. Om ljudet är luftburet , dvs strålar ut från maskinen, så hjälper det att bygga in motor och kuggväxel i en Isolerad låda. Dt går bra att isolera insidan med vanlig byggisolering eller sådant material som säljs i båtbutiker för inklädning av motorrum. Man bör naturligtvis se till att motorn ej blir för varm.
 
Nu låter motorn som en radio på normal volym men det är ett rätt störande ljud.
Gummidämpare har jag skaffat från CO och funderar på att bygga en låda i plywood runt den?
Jag har en ljudisolering från kontorstak. Den ser ut som en komprimerad glasullsisolering ca 25 – 30 mm tjock. Eller finns det ändå bättre isolering?

Motorn måste ha kylluft och sedan behövs det en öppning där en excenterarm skall gå ut. Funderar på om man skall bygga ett långt luftintag för motorn eller en labyrint?

Motorn är en Sandblom & Stohne målad i blå hammarlack färg men det finns ingen anvisning om vilken olja som skall vara i den?

Den är 40 cm lång med växeln och höjd och bredd är ca 17 x 19 cm.
Förre ägaren hade hällt i motorolja då en del olja runnit ut under lagring (ur ett ventilationshål).
 
Vanlig motorolja är nog fel, det ska vara en växellådsolja eller maskinolja/kuggväxelolja.
 
Instämmer, byt olja. :cool:
 
SAE 80/90?
Skall man våga använda syntetolja eller är risken att den klättrar ut och hamnar i motorn?
Axel mellan motor och växel är inbyggd.
 
Plywoodlåda med ljudisolering från kontorstak (som du har på lager) borde duga.När det gäller ljudproblem så är det oftast enklast att prova sig fram med exprimentella lösningar. Räcker det inte med ett lager ljudisolering, prova med att dubbla. Samma sak när det gäller luft in till motorn. Börja med en enkel labyrint. Blir motorn varm så öka öppningen. Det finns oftast en kompromiss mellan ljud och kylluft som är ok. Hittar man inte den = motorn blir för varm, så kan man ju alltid sätta dit en datorfläkt av fabrikat Pabst. De brukar vara tysta.
När det gäller olja i växellådor så har jag varit med om att köra med Mobil 1 i manuella växellådor under utveckling. Man kan också prova med ATF = automatic transmission fluid dvs olja för automatlådor. Den är mer lättflytande. Oftast har oljevalet ingen större inverkan på ljud från kuggingrepp utan det är andra faktorer som styr ljudgenereringen där. Jag hade nog börjat med att isolerad lådan. Det är enklare än att modifiera en kuggväxels kuggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.