M
v-g skrev:
magentis:Jo det är intressant att se effekten öka från inget alls till riktigt användbart. 21 Mars tickade min igång för första gången men det var nog mest ett glädjeskutt. ;)

Solen stänger min shunt så fort det skiner lite även vintertid så på så sätt är ju egentligen hela huset en solfångare :D

Jag inbillar mig att ju HETARE vattnet från fångarna är desto bättre?

Fast detta kanske är skillnad på rör och de platta som jag har.
Dina solfångare finns säkert med hos SP å deras testprotokoll. Där brukar finnas nån förklaring eller länk till kWh, verkningsgrader å sånt..
Hetare vatten innebär ju bara att du får dra ner på flödet. Vilket i sin tur ger längre tid, innan solfångarna levererar nåt alls. Å den tiden blir allt längre ju högre upp i temp du går, alltså detsamma som minskad verkningsgrad. Den här minskade verkningsgraden är förstås inget som går att undvika helt, för tempen kommer ju ofta att stiga till både 60 å 70C. Men med rätt flöde, så får du snabbt lite värme från rören, å garanterat lite fler kWh i årsutbyte.

Men testa dig fram, å försök (mycket svårt, jag lovar :D ) låta bli att stirra på alla temeraturer på styrutrustningen. Detta för att det går inte att ställa in ett perfekt flöde! Helt enkelt för att Solen åker upp/ner, skyms av "luften" i olika grad m.m, så hur du än gör, blir deet aldrig riktigt bra...

Det brukar ta nåt år, innan man ger upp. Då har du avverkat massor med inställningar, å är tillbaka på "ruta ett".., oftast. Testat olika finesser, som alla verkar fungerar skitbra i början, till sdu upptäcker att dom fungerar skitdåligt under andra förhållanden o.s.v o.sv i alla oändlighet.

Då är det bara att erkänna för sig själv, att man inte klarar att rubba på naturlagarna, å logiken tar äntligen överhand :D

Slutsatser.., vilken du ändå inte kommer att rätta dig efter ;)

Försök hitta det flöde som ger mest..., svårt men med tiden ger det sig själv.
Satsa på det bästa som finns, för att växla över värmen från solfångarna.
T.ex en tappvatten-automat, eller tank med bra solslingor.
Tappvattenautomat sägs i vissa tester ge bäst utbyte, men jag iaf, inbillar mig att en tank rätt utförd bör kunna ge lika bra resultat, men det är inget jag kan belägga..
Investera heller i mer solfångare som berättigar till bidrag, istället för "mysko" tekniska inovationer med tvivelaktigt resultat.
Satsa på att få flest kWh/år, istället för hett vatten som alltid går att nyttja till disk å tvätt. Det är ju energin du vill åt, så spetsa med nåt annat om det skulle behövas... Eller om du så vill, satsa på minskad energiförbrukningen, alltså den som du annars får betala dyrt för, via elräkningen.

Det här ä vad jag kommit fram till, under mina över 15 år med solfångare.. Såklart är det inga absoluta sanningar, men det fungerar väl så bra som nåt annat.

magentis.
 
M
Reyba skrev:
Jag har ett flöde på runt 4, och har 60 rör. Solen når rören ca 8.30 nu, och skuggas sen av träd (utan löv ännu) ca 13.30. Jag kör nu på diff 15 gr för start, så det inte bara pulserar så tidigt. Har 114 m rör enkelväg mellan panel o tank. fyller alltså en 500 L tank just nu, med vv-tank i toppen. Sen har jag plattvärmeväxlare, ingen slinga i tanken. Diff laddning igår var ca 65 in, 45-50 i retur.
Ja rören kanske tål en del, på plats. Men fästet i nederkant funderar man på, sitter de kvar i en storm.....jag är den oroliga typen :)...
Att ladda vid låg temp, vilken fördel skulle de va? Nu vill jag i alla fall ha ut allt jag kan. Och tanken vill jag ju ha upp i 55-60 innan jag är riktigt nöjd med duschen (Duschen väldigt hett o länge). Skiktning är ju bra, o då vill man ju inte låda pumpen in från pl.vv. pumpa för ofta i tidigt o sent skede med låga temperaturer. Har därför en termostat på returen, som jag kan ställa så att t ex pumpen in i tanken inte startar förrän hela cirkulationen till taket har 60 gr. på så sätt får jag in varmt i toppen o sen stannar den medans slingar jobbar på för o få upp tempen igen
Du kan ju läsa mitt senaste inlägg, å se om det du frågar efter ger tillräckligt med svar.

Om du nu vill ha upp tempen fort i in tank, varför vänta med att fylla på med "värme" tills det når 15 C över tanktemp? Ladda så fort att det kan bli ett överskott av värme till tanken. Är det 50 C, ladda in 51 C, är det 40 C, ladda in 41, o.s.v. Det här är ju rent teoretiskt, så du får precis som alla andra testa dig fram med just de förutsättningar du har.
Mycket beror ju på var du tar framledningsvattnet, å var du skickar in det uppvärmda vattnet. Å som du säger, är skiktningen bra, så kan du bli tvungen att ha 15 C i diff för att inte kvadda vv i toppen....

Det finns helt enkelt inget absolut rätt eller fel, vi får alla prova oss fram, för att få till inst som fungerar bra...
Å göra klart för sig, var begränsningarna finns. D.v.s, antal soltimmar, mängden instrålning, solfångarnas verkningsgrad, å den effekt dom kan lämna.

Svårare än så är det inte :D

magentis
 
Mina paneler finns INTE hos SP det lovar jag ;) Farsan lödde ihop dem på någon kurs o det är 10 cm aluminiumremsor med ett hålrum i mitten sen bygel av kopparrör över till nästa remsa osv. Sattes ihop typ 7&7 sen lödde vi bygelkopparröret uppe på taket.

Slingan sitter som sagt nere i tanken och den verkar klara nästan vilken intemp som helst i vilket flöde som helst, får nämligen aldrig ut hög returtemp. DOCK så har jag för tunna rör upp till fångaren (endast 10mm ) vilket begränsar flödet automagiskt.

Styrningen ptjaa den är nog den sämsta möjliga med en möjlig inställning, av/på :D

HÄR har du en länk till min styrning, dock har jag en äldre variant. Min funkar såhär, 5 grader mer på taket>tankbotten = start. Det går att ändra detta inuti så det blir 3 grader tror jag men det är ju bara löjligt att tro att det ska ge något.

När det är FÖR mycket sol reglerar jag som så att jag vrider upp till 2:an på pumpen (vanlig UPS 25/40) ;)

Det jag skulle önska är en övre och en nedre slinga med den övre som "tillval" när det är hett nog så man får hetare tappvatten det är det enda.
 
M
v-g skrev:
Mina paneler finns INTE hos SP det lovar jag ;) Farsan lödde ihop dem på någon kurs o det är 10 cm aluminiumremsor med ett hålrum i mitten sen bygel av kopparrör över till nästa remsa osv. Sattes ihop typ 7&7 sen lödde vi bygelkopparröret uppe på taket.

Slingan sitter som sagt nere i tanken och den verkar klara nästan vilken intemp som helst i vilket flöde som helst, får nämligen aldrig ut hög returtemp. DOCK så har jag för tunna rör upp till fångaren (endast 10mm ) vilket begränsar flödet automagiskt.

Styrningen ptjaa den är nog den sämsta möjliga med en möjlig inställning, av/på :D

HÄR har du en länk till min styrning, dock har jag en äldre variant. Min funkar såhär, 5 grader mer på taket>tankbotten = start. Det går att ändra detta inuti så det blir 3 grader tror jag men det är ju bara löjligt att tro att det ska ge något.

När det är FÖR mycket sol reglerar jag som så att jag vrider upp till 2:an på pumpen (vanlig UPS 25/40) ;)

Det jag skulle önska är en övre och en nedre slinga med den övre som "tillval" när det är hett nog så man får hetare tappvatten det är det enda.
Inget fel på dom solfångarna, dom gör samma sak som alla andra, fast såklart sämre än dom bästa som finns idag.. Jag kan hålla med om att 10mm är för klent, du bör kunna reglera så pass, att solslingan i tanken inte klarar att växla över värmen till tanken. Eller att solfångarna inte hinner värma "vattnet" i slingan

Men varför kör du inte alltid på det högre läget på pumpen, om nu slingan tar undan allt du skickar på den av värmvatten? Är det för att solfångarna då inte värmer tillräckligt?
Botemedlet för det, är en solstyrning som har varvtalsreglering till cirkpumpen..., det har jag på en av mina slingor, den som har kvällssol...

magentis
 
Fattar inte att skiten funkar ens ;) Precision är det ju inte tal om precis.

Jag har fundering på en till på väggen som är nästan i söder då på ett blivande altantak. Tyvärr står mitt hus så nocken ligger i N/S så då får jag aldrig en stor fångare i rätt kompassriktning hur jag än gör. :(

Jag tycker det värmer bättre när diffen blir maximal i tanken dvs så lågt flöde som möjligt. Skillnaden är inte stor heller det handlar mest om att fångaren inte går i kok men molninga dagar så inbillar jag mig att det fungerar bättre på lågt flöde. Det är just runt 10-13 som fångaren ger snuskigt bra och eftersom jag är hemma varenda dag så har jag koll.

Ser att jag skrivit fel ovan de fångare jag har är bara på 5m² (4,7-4,8 exakt) så röret räcker till för pumpen på ettan UTOM de dagar då det hettar till utav bara €&¤% ;)

Det hela fungerade bra i förra sommaren (tidigare bodde jag inte i huset) och vi klarade oss med varmvatten i stort sett hela tiden även om det inte är skållhett som det är när pannan går. Jag tänker alltså inte förändra något iom att det defacto fungerar bra nog. Tanken ska isoleras ytterligare det är nog det allra viktigaste.

Tanken är att göra en egen styrning av pumpfarten det är ju relativt enkelt iom att jag "kan" med µc:s. Dock ligger det fn på framtiden då jag eventuellt ska gå en kurs i solfångeri till hösten och bli leg. solfångare ;) :D
 
M
Det är den stora nackdelen med plana solfångar, att dom är känsliga för riktningen på solinstålningen. Dom tappar fort effekt när Solen inte är någorlunda mitt för, både i sidled å i höjdled. Rör å då framför allt heatpipes, ger i stort sett samma effekt över 160 grader, så dom fungerar i nästa vilken placering som helst.
Skaffa ett 30-rörs paket, å en solstyrning för dubbla system, det kommer att sätta ordentlig sprätt på din anläggning.
Jag ser heller ingen mening med att skrota dittt nuvarande system, även om det kommer att bli billigt att sätta upp 30 rör istället. Då det är ytan på solfångarna som avgör storleken på bidraget från Storebror.
Skillnaden mellan 30 å 60 rör blir inte mer ca 5000 sek för din del, så det kanske är nåt att fundera på..

magentis.
 
sjönära skrev:
jag har 120 rör - 60 på sydosttak i 60 gr vinkel och 60 på sydvästfasad. De är sammankopplade till en krets med en pump. Det är ca 23 meter isolerad 16 mm flexslang mellan taksolpanelen och tank och ca 4 meter mellan fasadfångarna och tanken som är 750 liter Strömsnäspanna med 15 m solslinga och extra vv-slinga som förvärmer vv. Flöde 5 l /minut. Diff för att starta laddning 8 gr.
HIttills under en mkt solig april har fångarna laddat ner 190 kwh sedan 8 april dvs 13 dagar. Jag är lite besviken då jag ser vad andra laddar ner å misstänker att installationen inte är optimal. På em/kvällen när takpanelen inte laddar mer kyler den istället för att värma och likadant är det på morgonen när fasadpanelen är sval. Detta är iaf vad jag misstänker ligger bakom dålig effekt - ngn som har andra synpunkter?

tanken är förresten kopplad t VP Comfort Zone 65L. Denna pump har installerats samtidigt m solpaneler och har under samma tid producerat 392 kwh värme och har använt 162 kwh elpatronel

har sedan jag skrev detta fått mkt bra svar fr mr sfinx - se varmepumpsforum

[länk]

Har du fått igång din anläggning riktigt?.

Annars så måste du ha något som ej stämmer i anläggningen. Har som snabbast tittat på dina skrivningar.

1* Du han inget nattkylningsläge i soldatorn?. Så du har typ nattkylning på tank och solpanel vid för mycket energi ?.

2* Har du backventiler på rören ut från solpanelen eller någonstans på slingan mellan tankanslutning och solpanel?. Så att värmen inte kan gå upp av sig själv mot panelerna när de slutat ladda in?.

3*Vad har du för flöde på punpen i l/m?.

4* Om du har panelerna kopplade som du har på en slinga, så måste ju vätskan pumpas genom de skuggade också. Jag vet inte om det kyler av så mycket men det ser ju inte så logiskt ut.

5* Liggande solslinga om du nu har det som är i stort sett platt, är ingen höjdare.

6* hur långt ner i tanken värmer elpatron/värmepump?. Du kanske kör ner varmare vatten från dem lågt i tanken.

7* starttemp solpanel typ 6-8 grader- stopptemp 2-4 grader. Öka stopptempen lite o prova annars.



Anders
 
Nu har jag (som startade denna tråd;-)), skaffat en 160L-tank med varmvattenslinga i. Så nu återstår bara :) att komma underfund med hur jag skall styra den på enklast sätt o sen koppla in den. Ja, inkopplingen får väl vänta till efter sommaren. För nu räcker ju solen till gott
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.