Tycker att det är en löjlig och knasig mening...är inte ALLA hus ritade av en arkitekt??? Eller menar man egentligen arkitektritad för enskilda behov? "One of a kind" helt enkelt.
Ser det ibland på Hemnet bland husen som är till salu "Arkitektritad villa" jaha och de andra husen är ritade av idioter eller? nej men ni fattar säkert vad jag menar.
Mvh
En idiot som försöker rita en egen villa ;-)
 
Jag ser det såhär: Arkitektritad = inget kataloghus.
 
Visst, uttrycket kanske kan vridas på om man så vill men dom flesta anser nog att det står för en ganska tydlig beskrivning. Dvs en unikt ritad villa utifrån arkitektens/byggherrens ideer, behov och önskemål. Sen må det säkert vara så att flera hus finns på flera ställen men möjligtvis i mindre antal.
Jag vill påstå att Pål Ross upplaga om 12 av varje kan kallas arkitektritade, däremot inte Villa Nybro av Smålandsvillan.
 
En "arkitektritad villa" skulle jag vilja definera som ett hus som är ritat och planerat efter en tomts förutsättningar samt naturligtvis byggeherrens krav/önskemål. Varje tomt är ju unik på sitt sätt och därför bör ju även huset vara anpassat efter den.

Hur går det med dina ritningar? Vi satt o skissade och höll på men lät tillslut en arkitekt rita upp ett hus eftersom de har så mycket bättre koll på alla regler och normer samt har en helt annan syn/känsla på det hela än vi "hemmaritare".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.