Hej,

Jag hade tänkte plantera en thuja-häck (Smaragd) men är lite orolig för att det är för kallt på nätterna. Jag bor utanför Stockholm och i natt hade vi minus 5 grader.

Vad tror ni, vågar man plantera Thuja nu eller ska jag låta dem stå i garaget i en vecka till?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Hur länge har du haft dom i garaget? Det bästa hade nog varit om du hade planterat dom på en gång vid inköpet, frost eller inte, men om dom har börjat växa i garagevärmen och mörkt dessutom så är det inte bara frosten som är farlig utan solen dessutom. Kanske kan du köpa en rulle fiberduk och linda in häcken i efter plantering? Kommer att se fördjävligt ut men det vore ju synd om plantorna blev solbrända och frostskadade.
 
Lite frost tål dom allt, plantera du bara.
 
Kanon, Tack för ditt svar!

nu till nästa fråga. Jag planterade thuja-häck förra året också. Ska jag göda den i år? Och i så fall vad är bäst som gödning?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Du ska inte förvara dem inomhus.
 
Hej,

Tack, Efter tidigare inlägg i tråden så planterade jag dem direkt. Så nu är de i jorden.

Hur bör man gödla ett år gamla thujaplantor?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Jag tycker att du antingen kan strössla ut hönsgödsel lite försiktigt runt plantorna eller gödsla med vilket gödsel som helst, ko, häst, ja det du får tag på eller köper. Tänk bara på att hönsgödsel är starkt medans kogödsel på säck nästan inte går att överdosera. Och glöm inte att vattna dina plantor noga nu när der är en torr vår ;-)
 
Hej,

Tackar för ditt råd! Det blir nog kogödsel som jag har på säck.

Ja vattna är ju viktigt nu. Har till och med vattnat gräsmattan idag.

En Droppslang till häcken är riktigt bra och det kan jag rekomendera. Har min på en bevattningstimer som slår på och av automatiskt ett par gånger per dygn.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.