iridium skrev:
Tack för hjälpen, det får bli en gram 3-fas inbyggnadshäll.
Går det att koppla dom utan nolla? Hade varit smidigt att slippa dra ut en kabel till.

Hur gör jag med ugnen?
Denna från Ikea verkar ta 0,91kW på full last [länk] men andra jag har kollat på ligger runt 2-3kW.

Kan jag lägga ugnen på samma grupp som resten av köket, vet inte hur jag ska göra annars?
Observera att det står: 0,91 kWh dvs kilowatt timmar vilket inte är samma sak som kW.
Höll på att åka på samma "mina" när mitt kök byggdes om.

0,91 kWh motsvarar ca 3 kW om jag inte missminner mig. Orkar inte räkna nu...

/markus
 
Jag tycker det här är en synnerligen förvirrande tråd. Det finns inte mycket tillförlitliga fakta i den.

För övrigt kan man titta närmare på Gram-hällens bruksanvisning.
KK 60-02 TF (fi sv) på sidan http://www.gram.se/Default.aspx?ID=12959
Där ser man att hällen har elementspänningen 230V men kan kopplas på olika sätt till bl.a. trefas 400V med nolla. Även bara en eller två faser kan användas.

Det är enkelt att koppla in en häll, men när diskussionen blir så här förvirrad är det nog bäst att anlita elektriker.

I elforumet har detta diskuterats många gånger; där finns inlägg från många kompetenta personer.
 
Redigerat:
Naturligtvis ska du anlita en elbehörig person. Det är ditt enda alternativ faktiskt. ;)
 
meskola skrev:
Observera att det står: 0,91 kWh dvs kilowatt timmar vilket inte är samma sak som kW.
Höll på att åka på samma "mina" när mitt kök byggdes om.

0,91 kWh motsvarar ca 3 kW om jag inte missminner mig. Orkar inte räkna nu...

/markus
Man kan inte räkna om kWh till kW.
 
mycke_nu skrev:
Man kan inte räkna om kWh till kW.
Sant, fel av mig... Trött då som nu ;)

Riktigt idiotiskt att t.ex. IKEA bara skriver ut vad en ugn drar i kWh, vilket är ointressant när man ska dimensionera elen i köket...
Speciellt eftersom om man inte har fått grejerna så kan det vara svårt att läsa manualen....

markus
 
meskola skrev:
Sant, fel av mig... Trött då som nu ;)

Riktigt idiotiskt att t.ex. IKEA bara skriver ut vad en ugn drar i kWh, vilket är ointressant när man ska dimensionera elen i köket...
Om man är kompetent att dimensionera elen i köket vet man vad ugnen behöver. Man skall inte dimensionera efter IKEA:s ugn utan efter vad inbyggnadsugnar i största allmänhet behöver.
 
jakobnm skrev:
Om man är kompetent att dimensionera elen i köket vet man vad ugnen behöver. Man skall inte dimensionera efter IKEA:s ugn utan efter vad inbyggnadsugnar i största allmänhet behöver.
De tär också sant. jag är ingen elektriker, men har en viss hum. När elektrikern frågar om hur mycket ugnen kommer dra så kunde jag inte svara på det utan tänkte kolla på det.
Elektrikern drog fram tillräckligt för även framtida bruk utan IKEA ugn.

Dock vidhåller jag att det är idiotiskt av IKEA att inte skriva ut vad ugnen behöver i kW utan endast i kWh, varför inte bara skriva ut båda...

/markus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.