Hej!

Jag är på jakt efter en grovdammsugare till el verktyg. Men ett krav jag har att den skall vara så tyst som möjligt.
Är det någon som har någon ide om vad man skall välja

//Tobbe
 
Redigerat:
Hörselskydd;-)
 
M
Stationär eller en sån där liten, modell vanlig dammsugare? Dom små jag använt, å det är en del, är minst av allt tysta. Däremot större stationära, typ centraldamsugare, är det ju bara att isolera bort oljudet i ett eget utrymme på..

magentis
 
tanken var en liten en, som jag kan ta med. Och presis som du siger så låter alla jag testat något otroligt mycket.
Men det borde finnas dom som är lite "tystare"
 
Jag har en Nilfisk Alto ATTIX 360-21 och den är specad till 59dB som ska vara lågt, Modellen 550 har 57db. Nu tror jag dom har bytt modeller och dom nya, ATTIX 30 och 50 har högre ljudnivå, 62dB.
 
M
gwyrlim skrev:
Jag har en Nilfisk Alto ATTIX 360-21 och den är specad till 59dB som ska vara lågt, Modellen 550 har 57db. Nu tror jag dom har bytt modeller och dom nya, ATTIX 30 och 50 har högre ljudnivå, 62dB.
Jamen ligger det på ca 60dB som högst uppmätta ljudtryck, så duger det hur bra som helst... Men, å jag är rädd för att det finns ett men, med dom uppgivna värdena. Hur är dom uppmätta? Tyvärr så finns ett otal sätt å mäta, beroende på vad som skall mätas. Så vad är det som är 60 dB.., 1 dm eller 1 m ifrån.., med utsträckt slang kanske.., är det vid motorenheten eller vid munstycket, gäller det över hela det hörbara frekvensområdet, eller vad? Jag är ju fd ljudnörd, så jag är mycket misstänksam, så fort nån uppger data om ljud :D

magentis
 
Jag var och tittade och lysnade på Festool midi och den uppfattade jag som "tyst" för att vara en grovdammsugare.
Så nu blev man fundersam på om man skall leva en tid på vatten o brö för att köpa en dammsugare :D
 
Vatten är nästan gratis o bröd är gott...
Tänker snarlika tankar :)
 
magentis skrev:
Jamen ligger det på ca 60dB som högst uppmätta ljudtryck, så duger det hur bra som helst... Men, å jag är rädd för att det finns ett men, med dom uppgivna värdena. Hur är dom uppmätta? Tyvärr så finns ett otal sätt å mäta, beroende på vad som skall mätas. Så vad är det som är 60 dB.., 1 dm eller 1 m ifrån.., med utsträckt slang kanske.., är det vid motorenheten eller vid munstycket, gäller det över hela det hörbara frekvensområdet, eller vad? Jag är ju fd ljudnörd, så jag är mycket misstänksam, så fort nån uppger data om ljud :D

magentis
Här finns ett test från USA, Attix 8 motsvarar den europeiska 360. Där har dom mätt 1 m från sugaren med slangen på kopplad och dragit slutsatsen att det tillverkaren säger är nära sanningen. Bäst är väll att testa. Jag hoppas det hjälper.
 
M
teed skrev:
Jag var och tittade och lysnade på Festool midi och den uppfattade jag som "tyst" för att vara en grovdammsugare.
Så nu blev man fundersam på om man skall leva en tid på vatten o brö för att köpa en dammsugare :D
Jag skulle åxå gå på det jag upplevde som "tyst". Helt enkelt för att vi människor upplever störande ljud så olika. Det som för en person är riktigt behagligt, kan vara pest å pina för en annan. Så lyssna på den maskin man vill köpa, är nog det bästa råd som går att ge.., Å glöm inte att belasta damsugaren ordentligt, stryp luten till en del vid munstycket å lyssna.., är säker på att en del dammsugare då åker upp ordentligt i ljudtryck..

Personligen så är dammsugarljud bland det värsta jag vet, så jag å katterna flyr som oljade blixtar, när den slås på :D

magentis
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.