Ska bygga bastu i ett alldeles nybyggt hus. Yttervägg med panel, luftspalt, vindpapp, 21 cm isolering, diffspärr, 5 cm isolering, plyfa och gips. För att spara plats skulle jag vilja sätta panelen direkt på gipsen. Vad talar fysikaliskt emot detta? Varför ska jag ha ytterligare ett lager isolering bakom panelen? Finns det belägg för att det skapar problem om jag skippar isoleringen? Intrycket när det gäller bastuväggar är att det finns en uppsjö med åsikter men inte särskilt mycket hard facts. Vi pratar alltså nu om en bastu som kanske kommer användas ett par timmar var 14:e dag.

I andra änden på bastun har jag innervägg med 50 mm isolering och plyfa/gips, vad händer om man sätter panelen direkt på denna?

Hoppas det finns någon här inne på forumet med bra kunskaper som kan få mig att undvika verkliga misstag!
 
Att sätta panelen direkt på gipsen låter jättetokigt för mig, eftersom du då bjuder all fukt som kommer i ångform i bastun på ett kanonbra material att tas upp i. Mao blir gipsen förstörd rätt fort om du inte kör absolut torrbastu och det är ju inte direkt att basta i mina ögon. Jag gillar rejält hög luftfuktighet i bastun och då får du direkt fuktvandring rakt in i gipsen = mkt illa.

//Rob
 
Ja, gipsen måste väck. På alla väggar. Då sparar du i och för sig ännu mer plats...
 
Men om man nu tar bort gipsen, kan man sätta panelen på spånplattan?
 
Spånplattan är också en skiva som är fuktkänslig. Den måste också bort enligt min mening.
 
Din inledande fråga var om det fanns belägg för att det skapar problem om du skippar den extra isoleringen. Skulle snarare säga att det är frånvaron av en luftspalt mot ytterväggen (mot innervägg spelar det ingen roll) som teoretiskt skulle kunna skapa problem, då det ökar risken för kondens mot diffspärren. I praktiken torde det dock finnas få exempel på när detta problem uppstått, då det var gängse byggsätt tidigare att slå bastupanelen direkt på väggreglarna. Känner flera som haft bastu i 20-30 år byggda på detta "felaktiga" sätt, men när de rivit har det inte funnits tillstymmelse till fuktskador i väggen. Själv valde jag att bygga med luftspalt då jag inte lider av platsbrist och därför valde jag hängslen och livrem. Ska du hoppa luftspalten bör du dock som ovan nämnts även plocka bort spånskivan och slå panelen direkt på väggreglarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.