Hittade denna sida idag.
Funderar på det stora paketet med fem paneler .
Tänkte ha de i samma lutning som taket isåfall, mitt tak lutar inte så mycket(20 grader),.
Huset är på 147 kvm och vi är två vuxna och två barn
Eldar idag med ved och har 2250 liter ack.
Vad tror ni om det?
Har innan varit inriktad på att rör var det enda rätta.
Tycker vid en första titt att detta paket verkar prisvärt.

Vad tror ni om detta?

vh Simon.


http://www.premieshop.se/villa/
 
M
Rent spontant. Det kommer inte att bli bra med så "liggande" paneler, om du inte bor ner vid Medelhavet eller liknande. Upp med dom till ca 60-70 grader, så får du önskat resultat. Dessutom tycker jag priset för anläggningen är åt h-vete för högt, å ställer mig dessutom tveksam till uppgifterna på den sidan... Att det inte heller är vakumrör, skulle i mitt fall göra att dom går bort direkt.

Ok, nu har jag dissat produkten rejält, så jag blir väl tvingad å ge alternativt förslag åxå...
Välj vakumrör, av typen heatpipe, å dom bästa å billigaste har Sfinx Solar, vilka jag själv numera använder, sen några år.
Vakumrör finns i massor att köpa, men se upp med vad du väljer, det är STOR skillnad i effekt på dom.
Å av den anledningen så namnger jag företaget, nåt jag brukar undvika att göra, då jag har dålig erfarenhet av att göra sån´t öppet.
Men jag har hållet på med "solfångeri" så länge, att jag vet hur mycket skräp som säljs, å hur svårt det är att köpa rätt saker..., nåt sätt att se skillnad på solfångare finns ju inte.
Men ring å prata med Stig Fellden på Sfinx Solar, bilda dig en egen uppfatning.. Hans uppfattning stämmer med min, å vad jag praktiskt lyckats få för resultat med solfångare.

Det här är min uppfattning, men den har såklart många motståndare. Det finns fler uppfattningar om solfångare, än det finns solfångaranläggningar. Så du får ta naturlagarna till hjälp, å sen utforma ditt system så att det stämmer med din övertygelse, så blir det säkert bra..

magentis
 
M
Tusen tack för ditt svar, nu har jag fått nått att tänka på.

//Simon
 
Hej Templar
Kolla in solkungens grejor detta hade jag valt om jag inte redan hade monterat heat pipes .Sen kan du ju lägga panelerna på taket så att vakumrören ligger vägrätt och då lär ju inte taklutningen ha så stor betydelse.
 
M
Det står en del felaktigheter på Solkungens sida, bl.a att heatpipe inte skulle lämpa sig för väggmontage, vilket naturligtvis är helt fel. Sanningen är att heatpipes inte kan ligga plant, utan kräver en viss lutning för att lösningen i heatpipen ska fungera. Men det är ju aldrig aktuellt för oss här upp i Norden..., själv har jag mina heatpipes/vakumrör på väggen. Att U-pipes skulle vara effektivare än heatpipes, anser jag vara rent nonsens.., vad han har fått den uppgiften ifrån vete sjutton. Det är ju bara att läsa testerna från SP, för att se hur fel det påståendet är: http://www.sp.se/sv/units/energy/Documents/ETk/Forteckning_P-markta_och_ovriga_solfangare.pdf Tabellen är rätt bökig att läsa, å det gäller att hålla isär typ av solfångare å konstruktion.

Men som sagt, det finns massvis med åsikter om vad som är bäst, själv ser jag heatpipes som bästa alternativ just nu. Bara det att dom är torrt anslutna till systemet, är nåt jag verkligen uppskattar..

magentis
 
imported_dr skrev:
Hej Templar
Kolla in solkungens grejor detta hade jag valt om jag inte redan hade monterat heat pipes .Sen kan du ju lägga panelerna på taket så att vakumrören ligger vägrätt och då lär ju inte taklutningen ha så stor betydelse.
Rören måste vara lodräta, annars kan inte partiell förångning fungera, och glykolen/systemet förstörs.

http://www.byggahus.se/forum/solvaerme-vindkraft/26899-partiell-foerangning.html
 
M
Hocke skrev:
Rören måste vara lodräta, annars kan inte partiell förångning fungera, och glykolen/systemet förstörs.

[länk]

Ähh, ren lögn. Det går att montera lodrätt, men inte vågrätt, men lodrätt montering tar bort några % av kWh av årsutbudet. Exakt minsta gradantal från vågrätt montering kommer jag inte ihåg så här direkt, men det behövs inte många rader för att saltlösningen i heatpipen ska rinna ner i botten. Å nån glykol eller annat finns inte i en heatpipe, då den är torrt ansluten mot kollektorn/värmeväxlaren.

magentis

PS. Jag läste en liten del av tråden du länkade till, men det var så mycket fel/missförstånd i den, så jag anser att den rent av kan tas bort från forumet. DS
 
Redigerat:
magentis skrev:
Ähh, ren lögn. Det går att montera lodrätt, men inte vågrätt, men lodrätt montering tar bort några % av kWh av årsutbudet. Exakt minsta gradantal från vågrätt montering kommer jag inte ihåg så här direkt, men det behövs inte många rader för att saltlösningen i heatpipen ska rinna ner i botten. Å nån glykol eller annat finns inte i en heatpipe, då den är torrt ansluten mot kollektorn/värmeväxlaren.

magentis

PS. Jag läste en liten del av tråden du länkade till, men det var så mycket fel/missförstånd i den, så jag anser att den rent av kan tas bort från forumet. DS
Chilla ner lite och läs vad jag skrev.
Imported _dr skrev (som jag fattade det) att man skulle vrida rören vågrätt för då spelar vinkeln ingen roll eftersom rören är runda (viss skuggeffekt blir det dock) och om kollektorn sitter på sidan och inte ovanför så funkar inte partiell förångning.
Och jag skrev inte heller att heatpipen innehåller glykol.

Här på forumet är dom flesta amatörer som försöker hjälpa amatörer, så skippa besserwisserattityden annars blir det ännu ett pajkastningsforum
 
M
Hocke skrev:
Chilla ner lite och läs vad jag skrev.
Imported _dr skrev (som jag fattade det) att man skulle vrida rören vågrätt för då spelar vinkeln ingen roll eftersom rören är runda (viss skuggeffekt blir det dock) och om kollektorn sitter på sidan och inte ovanför så funkar inte partiell förångning.
Och jag skrev inte heller att heatpipen innehåller glykol.

Här på forumet är dom flesta amatörer som försöker hjälpa amatörer, så skippa besserwisserattityden annars blir det ännu ett pajkastningsforum

Ärligt talat förstår jag inte vad du skriver om.., kollektorn på sidan.. av vilken anledning ska man ens försöka sig på det? Montera rören efter hur konstruktionen är tänkt att fungera, annars kommer det aldrig att bli bra. Naturlagarna är en bra utgångspunkt... Har man problem med utrymme, så finns flera olika längder att välja på. Skuggning är inga problem, det finns många tester på försök med reflektorer å andra påfund, men inget ger nåt ökat effektuttag. Det enda som verkligen är bra, är att montera på ett polarmount, annars är några extra rör den enklaste å billigaste lösningen...

Å som jag skrivit om "solfångeri" tidigare. Det finns fler ideér än det finns solfångaranläggningar, alla fungerar bra, om man håller sig inom naturlagarna. Själv har jag testat det mesta, men aldrig tänkt tanken på att montera untanför ramarna för konstruktionslösningen. Därav att jag inte i mina vildaste drömmar, kunde tänka mig en horisontell montering av kollektorn/värmeväxlaren till ett heatpipe-system.

magentis
 
M
Glömde skriva.. Att montera rör liggande på våra breddgrader (Norden) är att be om problem...
Då rören har så gott som försumbart värmeläckage, kommer det att betyda att snö lägger sig på rören å aldrig tina bort under den kalla delen av åren.
För att inte tala om vad underkylt regn skulle kunna ställa till med.. Då rören inte har nån större styrka i sidled, blir risken för haveri uppenbar.
Rören är ju tänkta att vila med delar av, eller hela sin tyngd i gummikoppen i nedre delen av montaget/ställningen.
Så jag skulle helt undvika liggande montage även med U-pipes, även om det går.

magentis
 
Ännu en Jungman?

Ok, jag släpper det här nu och lämnar tråden till experterna.
 
M
Samma visa varje gång det ska snackas solfångeri :) Förstår inte varför det ska vara så svårt att inse solfångares begränsningar å bygga därefter...
Det finns otaliga lösningar, men de flesta är enbart tillkrånglade konstruktioner som inte ger ett dygg mer än redan befintliga.
Visst, det går att sopa hem massvis med effekt från t.ex en parabol eller andra reflektorlösningar. Felet med dom, är att dom inte fungerar, mer än vid helt fri tillgång till solinstrålningen. Minsta dis, moln, eller lågt stående Sol, gör dom helt värdelösa.
Problemet är naturlagarna, å dom kan vi inte göra nåt åt. Det går helt enkelt inte att få mer effekt än det som strålas in, å tillsammans med verkningsgraden på solfångaren är det en oövervinnerlig begränsning.

Eftersom det alltid blir oändliga diskussioner kring det här ämnet, så föreslår jag att ni som funderar över egna lösningar, ringer å pratar med Stig Fellden på telnr: 0300-541540 Han har provat å testat solfångarlösningar, bl.a tillsammans med Statens Provningsanstalt. Han kan råda/avråda er, så att ni slipper montera upp nåt hopplöst projekt.
Jag kan garantera att det blir ett mycket givande samtal, som säkert sparar er som går i solfångartankar många sköna 1000-lappar...

magentis
 
Och enklast är en ga hederlig plan fångare med medelmåttig effekt men tämligen bekymmersfri. :)
 
M
aprilia-tobbe skrev:
Och enklast är en ga hederlig plan fångare med medelmåttig effekt men tämligen bekymmersfri. :)
Inte alls nåt dumt val. Allt är som sagt en fråga om att ha tillräckligt med yta/effekt från solfångarna så blir resultatet bra. Har själv haft paneler en gång i tiden.., för läääänge sen, men p.g.a ny fasad å tidens tand har jag gått över till heatpipe..

magentis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.