Hej
Jag ska lägga på taket på huset nu. Hittills är det pappat o läktat. Nu ska all plåt på men jag behöver lite råd.

1. Ränndalsplåt - har jag på två sidor (tillbyggd vinkel). Jag har plåtarna tillverkade av en plåtslagare, i princip en v-formad plåt. Ska denna läggas uppepå läkten? Då blir det en luftspalt under denna tunna plåt på 50 mm, känns inte rätt..Eller ska den läggas ner på pappen och bockas vi läkten?
2. Takfotsplåt - behövs den? Vattnet rinner ju direkt ut i rännan, som enl mina byggare inte skulle monteras under läkten utan direkt under pannorna( fräsa ner i läkten då förstås)..
3. Rännor - Fråga på ovanstående, hur monterar ni era hängrännor? I direkt anslutning till pannan eller en bit ner, då under läkten?
4. Plåtar vid kupor - vägg mot tak. Enklaste lösningen att bara fästa plåtarna på läkten och mot väggen innanför panel?

Många frågor men jag vet att här finns kunnigt folk
 
Finns säkert många skolor men mina åsikter:

1) Ingen läkt under plåten, vinkelrännan stumt mot pappen.
2) Behövs och behövs. Finns ju många tak i sverige som fortfarande inte har takfotsplåt och det har ju funkat hitintills, MEN jag skulle helt klart montera fotplåt. Inte speciellt dyrt...
3) Monterar rännan (under förutsättning att det inte är korta krok, som monteras i en ev. takfotsbräda) med krok direkt i råsponten (nedfräst om nödvändigt) sen på med fotplåt, sen på med papp, sen läkt och sist pannor.
4) Skall du inte ha plåtarna över pannorna? Då kan du ju inte fästa i läkten. Och även om du har en ränndalsplåt vid sidan av din kupa, så måste den ju avslutas med en plåtvinge som går upp och ut över teglet.

Lycka till...
 
för tipsen. Man är nog lite novis på det här området..
 
  • Gilla
Juckee
  • Laddar…
1. En vanligt VInkelränna (ränndalsplåt) SKA ligga på läkten. Inbyggnadsvinkelrännor ska ligga på pappen och sen upp på läkten.

2 och 3 handlar om åsikter mer än regler.

4. Plåtarna ska skruvas i väggen under panelen och sedan gå ut över panorna.
 
1. Det finns flera typer av ränndalsplåt! En som skall ligga direkt mot pappen och en som är gjord för att ha läkt utmed kanterna så att läkten kommer under plåten.
 
Tackar för råd o tips
Undrar om inte byggarna jag hade gjorde fel då..En är från början plåtslagare och jobbar nu som snickare, så han gjorde ränndalsplåtarna själv, dock inte monterade än. De är ca 250 - 300 mm breda på varje sida rännan, medan läkten ligger spikad ca 100 mm på var sida om rännan.
Det känns som att lösningarna inte passar ihop, det blir ju ett fasligt övermått om man ska bocka upp plåten mot läktkanten och att plåtarna är gjorda för att ligga mot pappen. De är dock gjorda efter läkten lades.

JAg får nog ta ett snack där..Tänkte lägga det själv men kanske får ändra mig där. Är det fel så får man väl be dom rätta till det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.