Hej,

Jag planerar att sätta en häck längs en del av min tomtgräns. Jag vill inte ha en hög häck, max 100-150cm och tänkte få lite råd om vad jag ska sätta.

Finns det nån häck som passar in på ovan som även ger ätbar frukt eller bär?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Hemmakatten
Absolut!! Har precis anlagt en köksträdgård och i den skall vi ha äppelhäckar, s.k. kordonger. Till en sådan använder man svagväxande äppelsorter. Man kan även ha en häck av fläder eller hassel tex. Vissa sorter av körsbär passar bra till häck, som friväxande buske. Andra friväxande är tex vinbär o krusbär.
 
Hej,

Tackar för ditt svar! Vart köper man bäst detta i Stockholmsområdet?

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Hemmakatten
Vad jag förstår så bor ni på Ekerö. Jag skulle ta färjan till Slagsta o åka till Zetas som ligger vid Ikea i Skärholmen. www.zetas.nu är en av de absolut bästa plantskolorna med duktiga trädgårdsmästare. De har trevligt fik också och det är härligt att gå runt i deras trädgård och få inspiration.

Äppelspön för kordonger kan man inte få tag på nu i vår. Man måste beställa på hösten så att äppelträdsodlarna sparar spöna och inte beskär dem under vintern.

En häck behöver inte bestå av en enda sort. Man kan tex ha klippt häck på en tomtsida. en annan sida kan bestå av olika friväxande buskar osv. Det ger en trevlig variation.
 
Hej,

Ja det stämmer att jag bor på Färingsö i Ekerö komun. Tackar för tipset, dit ska jag åka och titta. Kom också på att Gustavshill ju finns på Färingsö så då kan jag kanske handla Lokalt.

Tack också för tips på sorter.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.