Tjena!
Vi har en förskräcklig (enligt oss :) ) parti med snöbär. 3-4 rader med sammanlagt ca 10-12 STORA buskar...

Sommarens projekt blir att klippa ner allt till marken, MEN hur f-n ;-) blir vi av med nästkommande rotskjutning?

- Kemikaliebekämpning?
- Markduk?
- "Billig" arbetskraft som får gräva upp allt (vilket jag läst är smått intill omöjligt)?

Hjälp! :)
 
Traaktoor!.....Citat (Boris jeltsin)

Mvh:)
 
Där vi bodde förut tog jag och grannen bort ett väldigt risigt och fult gammalt snöbärssnår i tomtgräns. Vi använde inga andra hjälpmedel än var sin spade.
Vi grävde upp rotklumpen under själva snåret så att vi fick bort buskarna. Det var den tyngsta biten.
Sedan grävde vi upp kanske en meter ut från snåret i alla riktningar, fast rätt grunt (nån decimeter sådär) för att få upp alla rotutlöpare. De där utlöpande rötterna verkar lyckligtvis hålla sig rätt ytligt.
Sedan hände det av och till att det dök upp något litet skott, det kunde vara så mycket som två, kanske tre meter från där snåret hade stått. Jag höll ögonen öppna och grävde/ryckte bort skottet så snabbt som möjligt. Detta pågick ett eller på sin höjd två år efter den stora uppgrävningen.
Därefter - ingenting.

Jag tyckte inte att det var så farligt alltså. Men i ert fall, med så många buskar och att gräva en meter runtom var och en...det skulle ju bli rätt många kvm att gräva upp...skulle kanske överväga att ta in en traktorgrävare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.