Ska bygga en altan med måtten 4,8*3,0m, även tak ska byggas.
Kommer att köra 4st 95 stolpar som ska utgöra takets stomme. Altanen kommer att byggas runtom det. Altanen ska ligga direkt på marken (gammal singelplan), dvs golvreglarna kommer att ligga på trädgårdsplattor som jag lägger ut. Bärbjällkarna kommer givetvis att skruvas runt stolparna. Tänkte ta 45*145 på bärbjälkarna. Spännvidden på golvreglarna kommer att vara ca 2,9m. Vilken dimension kan man använda då? Räcker det med 45*145 eftersom det ändå kommer att stöttas av marken också? kanske t.o.m kan ta 45*120?

Jag vet heller inte vilken dim. jag ska ha på taket? Ska ha 1mm plasttak. Räcker det med 45*145 som bärare?

Tacksam för tips & synpunkter!
 
Hej Leaff,

Jag har tänkt bygga altan på samma sätt som du, alltså bjälkar och bärlinor direkt på marksten. Sen ska även jag ha tak me 4 stolpar som lyfter upp det hela. Jag har postat en fråga i forumet också men det verkar inte som att folk bygger sina altaner med tak. Alla de inlägg jag har läst så pratar man bara om hur själva trallen ska byggas.
Tänker du förresten att fästa altanen till huset på nått sätt.Själv undrar jag om man kan ha ett "flytande golv" då man ska ha tak på altanen....

Jag tror inte jag kan vara till någon större hjälp tyvärr då jag själv undrar hur man bygger osv.

/Martin
 
Jag har börjat och är halvt klar med altangolvet som ska vara under tak. Ska göra ytterligare 10m2 som kommer att vara utan tak. Kan ta foto om du vill se, men jag vet inte var man kan ladda upp bilder snabbt och lätt?
 
Jag det vore jättekul och se lite bilder påhur du har gjort. Jag kolla runt lite hur man kan ladda upp bilder, men jag hitta inget speciellt om hur man laddar (många) bilder. Annars kan du ju bifoga några meddelanden i svaren så att säga.....
 
använd 2st 45x95 som du sätter ihop till stolpe istället.
Då kan du göra den ena regeln högre än den andra så får du ett fint upplag för taket.
Likadant där du fäster den i altanen. dessutom spricker 95x95 för eller senare och blir fula.
 
Ska förresten bygga räcke på två av sidorna, och baksidan ska vara hel, dvs från golv till tak. Brukar man använda trall även till det?
 
...beror ju på hur belastningen är. På sommaren behövs det inte så mycket bärighet men på vintern kommer snön och det kan bli ganska tungt, särskilt norrut. Bygger själv altan med plasttak nu och "takbjälkarna" blir 2,70 långa (mellan stolparna), 145x45. Stolpar i 45x95x2. Jag bor i Stockholm och har inget snedtak ovan med risk för snöras utan taket behöver bara bära sin egen snö. Jag ska ändå ha en vintersäkring med ett par extra stolpar att sätta upp när snösäsongen börjar. Då tror jag att det går att hålla nere dimensionerna och få ett "nättare" tak.
Jag har flera böcker med tips och råd men något bra svar på dimensioner iförhållande till konstruktion/balklängd hittar jag inte. Någon som kan en länk till enklare hållfasthetsberäkningar?
Någon som kan får gärna rätta mig vid behov.
//Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.