Fick nyss höra om en sak som hände hemma hos mina föräldrar igår... det var en 400 kV-ledning som gav ifrån sig en rejäl smäll och sedan började gräset på marken under brinna.

Jag antar att det blev en ljusbåge av något slag, men jag undrar nu om någon vet hur det egentligen kan bli så helt plötsligt på en kraftledning?

//Patrik
 
en 400kV? dom brukar ju vara rejält driftsäkra och noggrant besiktade, det ska ju bara inte hända nåt med en sån ledning.
de ska stå pall för stormar och allt möjligt, och skulle det nu bli en ljusbåge på en sån så tror jag inte att det bara smäller till lite utan det blir nog ett rejält spektakel.
det var inte mellanspänning då?
sprickor i porslinsisolatorer är inte helt ovanligt, vilket leder till blixtar och smällar när det regnar, samt kan sätta eld på stolpen.
 
electrocuted skrev:
en 400kV? dom brukar ju vara rejält driftsäkra och noggrant besiktade, det ska ju bara inte hända nåt med en sån ledning.
de ska stå pall för stormar och allt möjligt, och skulle det nu bli en ljusbåge på en sån så tror jag inte att det bara smäller till lite utan det blir nog ett rejält spektakel.
det var inte mellanspänning då?
sprickor i porslinsisolatorer är inte helt ovanligt, vilket leder till blixtar och smällar när det regnar, samt kan sätta eld på stolpen.
Okej, jag ska erkänna att jag är inte helt säker på att det är 400 kV, men nästa steg neråt är väl 130 kV med trästolpar (?) och det är det inte så..

Mina föräldrar sa att det lät som en helikopter som åkte över huset och sedan såg de ett rökmoln stiga borta vid kraftledningen. Kraftledningen går ungefär 70 m ifrån huset.
//Patrik
 
Både 400 kV och 130 kV kan hänga på fackverksstolpar i metall, 130 kV kan även hänga på en portalkonstruktion med trästolp. På lägre spänningar är nog trä vanligast.
Fågel är det första jag tänker på.
 
Dom drog inte av en sprängskarv då??
Ibland måste det skarvas om när man hittar en linskarv med för hög övergångsresistans.
 
MickeM skrev:
Både 400 kV och 130 kV kan hänga på fackverksstolpar i metall, 130 kV kan även hänga på en portalkonstruktion med trästolp. På lägre spänningar är nog trä vanligast.
Fågel är det första jag tänker på.
Ah, okej. Men då är det förmodligen 130 kV. My bad! :D Men alldeles bredvid så går det en till kraftledning med trästolpar som jag är ganska säker på är 130 kV...

//Patrik
 
Redigerat:
bax skrev:
Dom drog inte av en sprängskarv då??
Ibland måste det skarvas om när man hittar en linskarv med för hög övergångsresistans.
En vadå? Sprängskarv, vad är det? Går ledningen av då eller?

Edit: Hittade en video på Youtube om det nu. http://www.youtube.com/watch?v=yHkjuYI9uRo&feature=related
Men jag tror inte att det var någon där som gjorde något sånt. Jag tycker att det "MickeM" sa lät ganska vettigt. Fågel.

//Patrik
 
Redigerat:
Mmmjaaäää.....det är så långa avstånd fas-fas respektive fas-jord så jag har svårt att tänka mig att en fågel når emellan. Kanske en gås, svan eller trana då (?)

Det är inte så att det är ännu lägre spänning? Neråt 70-55-45kV?
 
bax skrev:
Mmmjaaäää.....det är så långa avstånd fas-fas respektive fas-jord så jag har svårt att tänka mig att en fågel når emellan. Kanske en gås, svan eller trana då (?)

Det är inte så att det är ännu lägre spänning? Neråt 70-55-45kV?
Nja, det tvivlar jag på. Kan kanske försöka beskriva ledningen. Det är en stor metallstolpe och med tre ledningar och två åskledare högst upp. Tycker att den är lite stor för att vara mindre än 130 kV.

//Patrik
 
Ja då vete tusan vad det kunde vara.
Jag har svårt för fågelteorin, men kan inte leverera en bättre teori heller.
 
Det kan hända mycket skumt.

Snackade med några gubbar från Florida Power & Light som hade problem med mystiska avbrott. Brytarna löste, och det hände alltid vid soluppgången. Plötsligt small det till, men servicekillarna hittade inget.

Någon vecka senare samma sak. Solen gick upp, brytaren löste. Och så pågick det.

????

Till slut kom dom underfund med att någon större fågelart brukade sitta och sova på deras stolpar. När det ljusnade vaknade fågeln, lyfte från stolpen och lättade samtidigt på trycket i tarmen i form av en lååång stråle som kortslöt ledningen. KABAAANG. :D
 
Åh fan!
Man lär sig nåt nytt varje dag :)
 
M
Kul med lite mystik.... Jag såg en gång en död kråka som hängde upp-å-ner i klorna på en klenare "kraftledning", med okänt volttal. Den hängde där i ett par veckor, men nån förklaring till vad som hänt har jag aldrig kunnat få... Plötslig död med klokramp som följd.... :)

magentis
 
Själva metallstolpen är väl jordad, antar jag. Kan en fågel ha kommit i kontakt med både stolpen och en ledning och orsakat smällen?

//Patrik
 
hur stora fåglar har ni där uppe...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.