Hittade denna produkt där man klistrat på sandpapper på sidorna på en sågklinga. Tittar man på deras video ser man att man nästan kan kasta hyveln.:( Dessutom ska den vara helt fantastisk att såga taklister med.:confused:

videoshot1.jpg

Det jag funderar på är om det går att ta ett självhäftande sandpapper till en större tallriksslip och testa på en befintlig klinga eller har det med skränkningen på klingan att göra om papperet flyger av?
 
Fanns dom här i svedala så hade jag defenitivt provat.
 
Det verkar ju onekligen rätt smidigt, om jag inte hörd fel i videon så använde dom det på en vanlig DeWalt-klinga? Frågan är hur tjockt deras papper är, om man kan som du säger ta ett papper till en tallriksslip eller inte. Är det för tjockt flyger det väl av/går sönder på nolltid antar jag. Blir ju onekligen lite sugen på att testa.
 
Spontant känner jag att pappret måste vara väldigt rätt i tjocklek i förhållande till klingan...är det för tjockt så kommer det utanför tänderna, och det lär bli svårt att såga/pappret slits ut direkt. Är det för tunnt så kommer det inte att kunan putsa så mycket eftersom det sista som "gör avtryck" på stycket man sågar är tänderna, och hela poängen faller lite. Eller tänker jag fel?
 
Daniel_N skrev:
Spontant känner jag att pappret måste vara väldigt rätt i tjocklek i förhållande till klingan...är det för tjockt så kommer det utanför tänderna, och det lär bli svårt att såga/pappret slits ut direkt. Är det för tunnt så kommer det inte att kunan putsa så mycket eftersom det sista som "gör avtryck" på stycket man sågar är tänderna, och hela poängen faller lite. Eller tänker jag fel?
Hmmm...papperet måste väl sticka ut utanför tänderna för annars försvinner väl vitsen med putsningen. Sågspårets bredd ökar ytterligare med någon tiondels mm sen papperet gjort sitt. Men som du antyder så finns det ju en övre gräns för hur tjock papperet kan vara.

Edit: Kom på att man kan prova att såga med bordssågen några cm i en träbit och sedan stoppa sågen. Sen tar man ett bladmått och mäter glappet mellan träbiten och klingan.
 
Redigerat:
Gillar iden.
Det måste vara ganksa svårt att få till balansen i klingan. Jag skulle vara ganska orolig att man skulle slita ut lagren i förtid.
 
Tanken är väll god men sågsnittet beror på vad man har för klinga har man en dålig klinga så blir det skit.

Jag vet inte men det kanse beror på vad man arbetar med för maskiner

Men jag som uteslutande jobbar med stationära maskiner och sjukt dyra klingor
har aldrig haft problem med dåliga snitt. Jag får aldrig ränder när jag sågar.

Mvh Pär H
 
Men... om man nu gör klingans botten tjockare än tandbredden så lär ju kastrisken öka rejält, klingan lär ju nypa fortare än kvickt där. Personligen är jag väldigt skeptisk och håller med Pär H, dåliga snitt beror oftast på klingan.

/Kent
 
Skönt att höra att flera är skeptiska. Då kan jag ha min hyvel kvar :). Och tillhör man den grön svarta sekten så har detta aldrig varit ett problem. Skulle den lanseras i svedala så är det på typ Rusta och ÖB man ska leta (om den nu inte redan finns här).

Fungera nog bäst på youtube.
 
Redigerat:
Snorunge skrev:
Fungera nog bäst på youtube.
Haha, det var nog dagens citat! Väldigt mycket fungerar nog just bäst på Youtube... och då tänker jag inte bara på knasiga verktyg ;)
 
Och helt plötsligt är det inte utan att man förstår att det är svårt att få tag i annat än standardverktyg i det här landet... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.