När vi byggde vårt hus fick vi fel information kring tomtgränsen och gick därför efter fel tomtgränspinne. Vi ritade huset på en siutationskarta och bygglovet gick igenom. Nu när vi uppmärksammat att vi gått efter fel tomtgränspinne så inser vi ju att husets placering inte överensstämmer med situationskartan. Huset står 2,5 m närmre tomtgränsen vid ena husknuten och 3,7 m närmare tomtgränsen vid den andra husknuten. Det är dock minst 9 meter till tomtgränsen så det blir ju inga problem så. Men nu ska vi bygga garage och för att det ska ligga tillräckligt långt från tomgränsen så blir garaget nära huset vilket går att lösa med brandskydd som jag uppfattat det.

Min fundering är dock hur man gör med situationskartan. För om jag ritar i relation till huset som det är placerat på situationskartan så kommer det ju inte framgå att det blir litet avstånd mellan hus och garage eller att garaget kommer att byggas så nära tomtgränsen som det går. Om jag istället gör om siutationskartan med husets placering, hur kommer kommunen att ta det eftersom det inte var det vi fick bygglov på. Vågar inte ringa kommunen för om jag frågar kring detta så berättar jag ju att det blivit fel. Hur sjutton kan man göra?

Tacksam för alla tips!
 
Ingen som har några tips att ge mig?
 
Ta upp det på samrådet!
 
Det blir inget samråd eftersom det endast krävs bygganmälan för garaget på grund av detaljplanen.
 
Som jag har förstått så har du/ni ansökt om bygglov med hjälp av situationskartan där huset varit inritat.
Egentligen skall man ansöka om en nybyggnadskarta först(vad jag fått reda på). Nybyggnadskartan är en detaljerad karta specifikt över er tomt med info om höjder,och var vatten och el finns m.m
Då hade ni genast sett hur ni kunde placera huset bäst. Jaja, gjort e gjort.

Jag blev uppmärksammad i frågan just för att jag och min sambo också tänkt bygga. Vår kontaktman på kommunkontoret sa att vi kan påskynda processen och söka bygglov på situationskartan INNAN vi fått nybyggnadskartan. Frågan är om man vågar detta nu....hrmmmm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.