Hej,

Jag har nyligen flyttat in i ett hus som är uppvärmt av en NIBE FIGHTER 410P (från år 2000), och har nu stött på lite problem som jag inte vet hur jag skall tackla (eller vad det kan vara).

För ca två veckor sedan började det knäppa i ett av elementen på övervåningen (givetvis sovrummet). Närmar man sig elementet så slutar ljudet ett tag, för att sedan starta igen om man står still. Rörelsen i golvet påverkar uppenbarligen….
Mitt under elementet, i golvet, sitter ett ventilationsutsläpp som sprutar upp luft (med en väldig fart!!!) rakt upp på elementet. Denna luft är ju helt klart kallare än varmvattnet i elementet, och jag undrar om detta kan ha med knäppandet att göra. Huset har ju dock alltid varit konstruerat på detta sätt, och vi har inte hört något knäppande på de första månaderna vi har bott där.

För ca en vecka sedan märkte jag också att pannan tappade trycket, vilket jag känner är oroväckande. På tre dagar har den nu tappat från 1,0 till 0,7.

Jag skulle vara mycket tacksam för lite tips och råd om vad det kan vara, och framför allt vad jag ska göra åt det.

Tack på förhand!
/M
 
math_a skrev:
Rörelsen i golvet påverkar uppenbarligen….
...och kolla inte rören inte ligger an mot golvbräderna.
 
Redigerat:
Rören ligger "fritt" och ser bra ut...
 
...för att se om det är rören eller elementet som låter.
 
Nu har jag krälat runt och lyssnat och kännt överallt, och kommit fram till att ljudet inte kommer från elementet, utan ifrån golvet!!! Det knäppande ljudet verkar komma från golvet alldeles framför rören som går ner från ementen.
VAD kan detta vara?
 
...
 
Så långt ner jag kan se (med ficklampa och försök att "rycka lite i dom) ligger rören fritt och bra.
Inga justeringar har ju gjorts i huset det senaste och detta har ju helt plötsligt uppkommit nu "från ingenstans", vilket verkar märkligt.
Jag har noterat att det går en slang av något slag från baksidan och ner mot golvet (vid pannan) som verkar vara någon avrinning, där det nu har bildats ett ljusbrunt lättrinnande gegg i som blir stående i slangen. Är detta normalt och bör man manuellt hjälpa till här?
 
Jag har fortfarande inte lyckats bli av med knäppandet i elementet.....och detta gör mig tokig på nätterna.
Är det någon som har något tips på vad jag kan försöka med härnäst för att få ordning på det skulle jag bli överlycklig!

Båda rören som går in i elementet känns varma, men elementet är i pricip alltid kallt oavsett vad jag ställer termostaten på. Jag provade att lufta elemetnet, men det kom vatten omedelbart.
Knäppandet eller tickandet verkar komma från bakre delen av elementet (jag var fel ute när jag tidigare trodde det kom från golvet) och HELA TIDEN från ena hörnet (det är ca 1,6m brett).
Om man går fram mot elementet, eller tar i det slutar det i 20-30 sekunder för att sedan sätta igång gen.

VAD GÖRA?
 
Elementet hänger ju på 2 elementhållare. Det kan vara där det knäpper då elementet rör sig p.g.a. värmeutvidgning eller annat.
För att ta reda på om det är där ljudet uppstår kan du lägga på en droppe olja på varje hållare. Det är ingen långsiktig lösning men du får i alla fall reda på om det är det som är orsaken.
Ta även tag i anledningen till det tappade trycket i pannan
 
Jag kollade upphängningen i går kväll och fettade in dom....tyvärr utan framgång. Tickandet/knäppandet fortsätter.....

Efter ytterligare försök att lokalisera ljudkällan mer specifikt så tror jag nu istället att det är från där termostaten sitter som ljudet kommer (det är ju så förb#% svårt att höra exakt eftersom ljudet fortplantar sig ut i elementet så lätt).

Kan ett trasigt termostat skapa sådana ljud? Kan man skruva loss och plocka bort detta och titta utan att stänga flöde eller göra någon annan säkerhetsåtgärd?

Jag kännde också att "täckmuttern" (eller vad man nu kan kalla den) på andra sidan om termostaten inte satt fastskruvad....ska denna vara lite lös? När jag kännde detta gick jag runt i huset och kände på andra element och kännde samma sak på många....?

Jag jobbar på att få hem någon kunnig för att se över anledningen till det sakta sjunkade trycket i pannan.....
 
  • PICT0163_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.