Jag har ett 30-talshus med halvvalmat tak och traditionellt kort och inbyggt/slutet takutsprång. Avvattningen från den valmade delen av taket har hittills skett via en bockad plåt innanför den horisontella vindskivan. Därifrån har vattnet runnit ut på sadeltakets underlagspapp och ned till hängrännorna. Den här konstruktionen har gjort att huset fått fuktskador i alla fyra hörn eftersom pappen inte stått emot fukten genom åren. Nu vill jag rätta till problemet en gång för alla. Men konstruktionen som sådan är rätt elegant och jag vill helst inte montera en hängränna nedanför valmningen. Känner någon till någon standardlösning som leder bort vattnet från underlagspappen? Ränndalsplåt mellan vindskiveplåt och taktegel? /Henrik
 
låt inte vattnet rinna på underlagspappen!:eek:
fixa dit ränndalsplåtar fort!
 
Lägg U plåtar på underlagspappen som du leder ner vattnet i. Är det ett vanligt tegel tak så kan du lägga plåten under läkten så slipper du se den.
 
Tack för svaren. Jag åkte till en plåtslagare som bockade till ränndalar som jag lade under bärläkten. Övergången till den horisontella kopparprofilen högst upp gjordes med zinkplåtar.
När vi flyttade in i huset för två år sedan köpte vi direkt en takomläggning. Frågan är vem man ska bli mest förbannad på? Takmupparna som såg men inte varnade för konstruktionen, säljaren som lät sitt hus förfalla och få fuktskador eller möjligen sig själv som inte hade koll :)
/Henrik
 
Johan_A_M
Väcker denna tråd, skulle gärna se bilder från Henrikd75 om du är kvar här? Är nyfiken på hur ni fick till det!
 
Johan_A_M skrev:
Väcker denna tråd, skulle gärna se bilder från Henrikd75 om du är kvar här? Är nyfiken på hur ni fick till det!
Hej! Har inga bilder tillgängliga men konstruktionen är enkel och robust. Horisontellt: befintlig kopparplåt. Övergång: handbockad zinkplåt, ca 50 cm lång som skjuts in under kopparplåten. Längs taket: skottrännor - maskinbockade plåtar bredd 20 cm med 2 cm uppvik på vardera sidan. Dessa läggs under läkt och pannor. Skottrännorna mynnar ovanför hängrännorna, i överkanten överlappar zinkplåten. Skottrännorna har jag dragit med ett par skruvar mot vindskivorna. Detta har funkat klockrent för mig. Pyssligt att lägga på plats men väldigt billigt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.