Håller på med en liten nätt o jämn om&tillbyggnad av ca 200m2 på vårat hus.

Bl.a. har vi byggt in carporten och på så sett flyttat ut entren, så vi fått en större entrehall som välkomnas av en stor dörr + dubla sidoljus. Vid sidan om dessa sidoljus är det ca 1.2m brett och 2.2m högt på var sida som skall rama in den blivande pampiga ;) entre'n...
Frugan har fått sagt sitt, och då vi har dörr + sidoljus i TEAK, vill hon ha teak runt dörren för att ljust markera entre'n (resten av huset täcks av vit mexitegel / stående vit panel)

Min fråga är såsom följande:
Hittar inte många ställen där man kan läsa om att någon använt TEAK som fasadpanel, utan det är mest ceder (och kanske då främst röd ceder(?)
Hur förhåller sig färgskiftning mellan teak kontra ceder (märker man någon större skillnad?)
Någon som har någon erfarenhet?!?

Vet att teak'en är dyr, men kan en färg skillnad mellan ceder & teak vara stor, så kanske det känns mer motiverat?!?

Tacksam för svar // Calle
 
Jag skulle påstå att det är stor skillnad i färg på teak och ceder. Billigast är ju att måla eller lasera annat trä i teakfärg. Att köpa teak idag är inte lätt då det är importförbud inom EU. Du får leta upp någon som fortfarande ligger på lager. Vad pristet ligger på idag vet jag inte men troligtvis över 40000 kr/kbm + moms.
 
Har en tillbyggnad i teak och koppar från 1963, med åren har den blivit ordentligt mörk nästan svart. Kan tänka mig att den gamla oljan oxiderar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.