Jag har köpt mig en bordsfräs på gott o ont, men nu när jag fick hem den så började jag fundera på vad jag egentligen kan ha den till?
Lite sök på google gav mig några länkar, men inte mycket mer, men maskinen verkar tydligen kunna köras med både kutter o frässtål? Tiltbar ska den visst vara med, o varven går bara till 9000 mot min bärbara som nästan spinner upp i 30000!

Jag gjorde en chansning o köpte den då jag fick ett bra pris, kanske dumt, men jag är lite impulsiv så det är väl bara o räkna med vidare dumheter! :)
Det var bara maskinen jag köpte, inga tillbehör, skydd, kuttrar eller något annat! Så vart kan man hitta sådant, o passar vad som helst? Vad har jag egentligen behov av?

Känns nästan som att jag skulle behöva en kurs, men om någon har tips eller info så blir jag jätteglad! :)

Såhär ser den iaf ut o heter o sånt!

P4210159.jpg
Kufo sk-28sp av Rexma

O en länk med lite info:
http://www.bapilon.com.tw/Shaper/SK-28SP.htm
 
Anhåll och skydd måste du skaffa iaf. Du får väl höra med nån återförsäljare.

Eller ring på fredag "sök och finn" på nån lokalradio.:D
 
haha sök och finn en klassiker är " den som har en vet hur den ser ut"
 
Står det verkligen KUFO, King of UFO på den?
 
OT men jag mår dåligt av att höra 'Sök och finn' på Dala-radion. :)
 
phl skrev:
Står det verkligen KUFO, King of UFO på den?
Jupp tydligen.:confused:
 
FredrikR skrev:
OT men jag mår dåligt av att höra 'Sök och finn' på Dala-radion. :)
Med Jon Norberg.:D
 
Skulle rekommendera en kurs, eller åtminstone en ordentlig instruktions- och testkörningsrunda med någon som kan vertikalfräsar.

Antar att det är 30mm-axel? Den ser inte så gammal ut.

Varvtalet säger ingenting om den egentliga skär- eller periferihastigheten, däremot förstås hur många gånger varje skär passerar ämnet under t.ex. en minut. Har man ett 10mm frässtål i handöverfräsen och kör på 30000 varv/min blir periferihastigheten15,7m/s, medan en kutter i vertikalfräsen på 100mm vid 9000 varv/min får 47,1m/s.

Såg nu att den har lutbar spindel, det är en stor fördel, men den verkar bara kunna köras åt ett håll, det trodde jag nästan inte fanns på vertikalfräsar.

Du har givetvis rätt Snorunge. Jag har räknat bortitok (igen), borde tänkt lite till.
 
Redigerat:
Mr Handyman skrev:
Varvtalet säger ingenting om den egentliga skär- eller periferihastigheten, däremot förstås hur många gånger varje skär passerar ämnet under t.ex. en minut. Har man ett 10mm frässtål i handöverfräsen och kör på 30000 varv/min blir periferihastigheten 942m/s, medan en kutter i vertikalfräsen på 100mm vid 9000 varv/min får 2826 m/s.
Va.:eek:. jag får 15,7 m/s resp 47,1 m/s.:rolleyes:

2826 m/s är mach 8,3.
 
Redigerat:
Korrigerar min usla räkning i inlägget direkt!
 
Javisst är det en riktig ufo-pryl, det är det inte alla som har! :D

Anhåll o skydd ska jag självklart ha, har stor respekt för vassa motordrivna prylar.
Bra förklaring av varven, nu är jag med på banan igen! :)
Att den bara kan köras åt ett håll, är det någon nackdel? Vad är skillnaden? O vad är fördelen med att kunna luta axeln?
 
Ja, till slut blev det rätt meter per sekund:rolleyes:.

Det ger olika profiler av samma stål om man ändrar vinkeln, så man kan få fler olika profiler av samma stål jämfört med om man har en med fast axel.
 
El Gringo skrev:
Att den bara kan köras åt ett håll, är det någon nackdel? Vad är skillnaden?
En fördel med att kunna köra fram/back är om du ska mallfräsa så du inte får urslag. Nu skulle jag inte göra det på en vertikalfräs utan släde, så i ditt fall gör det nog inget.:surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.