Jag upptäckte att mina bänkskivor verkar sitta löst, de sitter egentligen bara fast i silikonet mot kaklet.

Är detta normalt? Om inte tänkte jag dra in några skruvar nerifrån?
 
Skulle nog sätta ett par vinkelbeslag på undersidan och skruva ja... Det kanske var så att de som bygde köket glömde fästa skivan ordentligt.
 
Fäst med skruvar underifrån som du sa. Använd dig av skåpsstommarna till att fästa skivan i.
 
tänk på rörelsemån runt skruven om det är massiva träskivor
 
Verkar alltså inte normalt med lösa skivor.

Bonan skrev:
Fäst med skruvar underifrån som du sa. Använd dig av skåpsstommarna till att fästa skivan i.
Det var vad jag tänkt, tack. Iofs tänkte jag kakla om så jag kanske väntar tills efteråt.
 
ikeahantverkaren skrev:
tänk på rörelsemån runt skruven om det är massiva träskivor
Jo det är massiva träskivor. Jag vet inte riktigt om jag förstår, menar du förborrning? Det hade jag nog tänkt, vore ju för trist om de skulle spricka.
 
Redigerat:
Inte förborrning utan sk. 'möbelvinklar' som gör att skivan kan röra sig i djupled.
 
FredrikR skrev:
Inte förborrning utan sk. 'möbelvinklar' som gör att skivan kan röra sig i djupled.
Alltså röra sig horisontellt mot och från väggen, eller fritt i skivans plan?

Är på det på grund av skivan töjer sig med tiden, varierande temperatur och fuktighet?
 
Mot och från vägen, skivorna är ju ofta (alltid?) stavlimmade och trät rör sig inte så mycket på längden.
Möbelvinklarna har små 'spår' som ger skruven en viss rörelsemån (viktigt att vinklarna monteras på rätt ledd alltså).
 
Tack då förstår jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.