Vi funderar på att flytta över det fasta telefonabonemanget till bredbandstelefoni via Comhem. Nu har vi hört en del olyckskorpar kraxa att det inte är så driftsäkert, att det är dåligt ljud med brus och ekon, etc.

Vilka är era erfarenheter av bredbandstelefoni?
 
Jag blev lurad av två av Com Hems försäljare beträffande möjligheten att kunna använda mer än ett telefonjack i bostaden, vid en övergång till deras bredband. Trots att jag starkt ifrågasatte den möjligheten lovade de (mot bättre vetande) att det inte skulle vara några problem. Under flera veckor kunde jag bara använda ett telefonjack, tills att jag åter kunde ringa med mitt fasta abonnemang. Mycket obekvämt med endast ett telefonjack i en bostad med flera våningar.
För att kunna återgå till ett fast abonnemang kostade det 675:- för mig att återställa mitt telefonnummer till analogt från digitalt. Detta betalade dock Com Hem efter några turer.
Dock var det inga problem med ljudet.
 
Kör med Bredbandsbolaget. Dålig ljud har vi aldrig upplevt. Det enda är att telefonin och bredbandet ligger nere i några timmar, kanske ett par-tre gånger per år. Möjligen något fler gånger än så men inget man tänker på. Har ju mobil om det krisar.
 
Henri skrev:
Jag blev lurad av två av Com Hems försäljare beträffande möjligheten att kunna använda mer än ett telefonjack i bostaden, vid en övergång till deras bredband.
Detta fungerar om du kopplar in deras IP-teledosa i ditt första telejack OCH ditt telenät i huset är draget på rätt sätt., så att säga att de lurade dig är väl en kraftig överdrift.
Men visst, man kan inte säga att det skall funka bara för att det fungerar med det analoga. (beroende på om det är felkopplat då)

Själv kör jag IP-tele sedan ett par år helt utan problem och har det i hela huset, dock ej från comhem.
 
Tack för era svar!

Blev orolig över detta med två jack. Alltså, vi har telefoner på olika ställen.... Men de sitter i jack som vi själva satt dit, alltså lösa jack med förlängningsssladdar. Det är bara ett jack som sitter fast i väggen. Frågan är vad som räknas som jack och vad som räknas som förlängningssladd. :) Vill naturligtvis kunna fortsätta ha våra telefoner som vi har dom.....
 
Om du använder en "färdig" förlängningssladd i första jacket så blir första jacket sedan det som sitter på förlängningssladden och det som du stoppade in sladden i blir jack två.
 
AndersS skrev:
Om du använder en "färdig" förlängningssladd i första jacket så blir första jacket sedan det som sitter på förlängningssladden och det som du stoppade in sladden i blir jack två.
Kan man då ringa i alla telefonerna (3 st) om man byter till Comhem eller kan det bli strul?
 
Jag har kört IP-telefoni via Glocalnet i drygt 1 år. Kan säga att jag är nöjd.

MEN beställde Telia's paket till min far & mor. Detta kan jag inte rekommendera till nån.
- För det första så får man fler antal burkar (ett ADSL modem och en separat telefonadapter .) och dessutom är dom stora och klumpiga.
- Leveranstiden var kass
- Befintliga trådlösa telefoner fungerar inte (Siemens). Provade även med min Siemens (som funkar kanon med Glocalnet) men samma problem där. Telia har provat massa olika inställningar men är fortfarande inte löst (beställt början av Dec 2008)
Så...undvik Telia
 
Sommartorparn skrev:
Kan man då ringa i alla telefonerna (3 st) om man byter till Comhem eller kan det bli strul?
Det kommer att fungera om du sätter telefonidosans propp först i uttaget, och sedan förlängningskabelns propp utanpå den. Gör man tvärt om kan det bli tokigt, men det beror på hur förlängningskabelns propp är kopplad, det finns två olika kopplingar.

jocke4u skrev:
- Befintliga trådlösa telefoner fungerar inte (Siemens). Provade även med min Siemens (som funkar kanon med Glocalnet) men samma problem där.
Jag tycker att nyare Siemens inte ens fungerar tillfredställande i ett vanligt telefonuttag. De nyare modellerna tar fram en meny om man trycker på den gröna luren utan att slå ett nummer. Svarar man i en vanlig telefon och vill fortsätta samtalet i en nyare trådlös Siemens så blir det problem.

/Hasse
 
b_hasse skrev:
Jag tycker att nyare Siemens inte ens fungerar tillfredställande i ett vanligt telefonuttag. De nyare modellerna tar fram en meny om man trycker på den gröna luren utan att slå ett nummer. Svarar man i en vanlig telefon och vill fortsätta samtalet i en nyare trådlös Siemens så blir det problem.

/Hasse
Har du testat att läsa instruktionsboken? ;)
För att lyfta luren på "vanligt vis" med en siemens så håller du bara inne den gröna luren ett par sekunder.
 
nsiak skrev:
Har du testat att läsa instruktionsboken? ;)
För att lyfta luren på "vanligt vis" med en siemens så håller du bara inne den gröna luren ett par sekunder.
Tack för informationen! Det fungerar! Jag fick ta över en Siemens för några år sedan och detta var ett så stort irritationsmoment att vi slutade använda den. Jag tror inte att jag fick med manualen, jag har i alla fall inte läst i den....
Sedan dess har jag sett att alla nya Siemensmodeller verkar ha samma funktion, så jag har undvikit dem.

/Hasse
 
Jag har funderingar på att flytta över fast telefoni på Telia till deras bredbandstelefoni. Bredbandet har aldrig krånglat för mig och jag har haft det i 6år. Men hur funkar deras bredbandstelefoni?

Jocke
 
Jag hade undvikit Telia och speciellt deras bredbands/IP-telefoni (se några inlägg upp).

Däremot har jag kört Glocalnet både bredband och IP-telefoni i 1,5 år och det funkar bra
 
Nja. Vill inte ha Glocalnets skitbredband eller telefoni.
Någon mer som kör med Telias IP telefoni?

Jocke
 
Kör med det för grabbens telefon med Telias Bredbandstelefon och han klagar inte. Har kört på det sedan tjänsten lanserades.
Enda problemet han haft var att jag initialt gjorde en fulkoppling och körde dator och IPtelefonboxen på samma ethernetanslutning och över den vanliga "internetporten" i modemet. Fungerade kvalitetsmässigt men boxen tappade "då och då" kontakten och fick startas om. Efter att IPtelefonboxen kopplats till rätt port i modemet, som det ska vara, har det inte varit några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.