Har funderingar på att bygga en liten sommarstuga på kanske 30-40m2.
Vad är smartast att köpa en byggsats eller att köpa allt virke och material själv?
Går det bra om man lägger en torpargrund? Försöker att komma undan så billigt som möjligt.
Hur lång tid borde det ta om man är två stycken? Är en månad för lite tid?
Och om man försöker köpa billigt material kan man komma undan med säg 40000?
Om man då köper kanske begagnat kök och toalett etc.
 
Vad kostar en byggsats då?
Har du byggt hus förr? Vet du hur man gör?
Tror att du sparar pengar på lösvirke. Om du vill att det ska gå fort bör du sätta dig och göra en så detaljerad ritning du kan.
Speca sedan upp allt material ner till gipsskruvarna och gå till en brädgård och be om en offert. Beställ sen hem klabbet så att du har materialet på plats så att du slipper och stå sysslolös på Söndagarna bara för att brädgårn har stängt.
Plint grund går snabbare och borde bli billigare än torpargrund.
Köp alla bra verktyg man kan behöva så går allt fortare också.

Bra kap/ger såg
Bra skruvdragare gärna med slag. (jag skruvar hellre än spikar eftersom det går lättare att rätta till misstag, skitdyrt iofs)
 
Intressant inlägg. som jag kommer att följa då jag också har detta dilema.
Nu har jag en gamal stengrund (ytterväggar) efter ett hus på 45 kvm som demonterades 1943 och såldes till Stockholm som ved. Jag vill spara denna grund men är klyven. Har suttit framför grunden med många kaffekoppar och funderat.
Hur jag kan belasta befintlig grund hur lägger jag eventuellt bärlinor.
Är väldigt sugen på att spara grunden då stenarna är kantade efter varann.



Om man nu bestämt hur huset skall se ut är det bara att söka via offerter till sågar, brädgårdar och dyl. Frågan är vad billigt matreal är. Jag tror inte att du kan få ett färdigt hus med allt som hör till såsom vatten ,el och avlopp för 40 000.
 
Är man villig att leta på blocket kan man nog klara sig ganska billigt men 40´ kanske är i underkant. Köpte fönster till hela huset för ca 20 000:- (85 kvm) blandat begagnat och nytt.
 
Vad konstigt att det inte ingår takstolar? Varför inte?
Finns det en spec på vilket material som ingår till det priset? då menar jag specat hur många Löpmeter råspont osv? Då kan du ju alltid gå med specen till en brädgård eller kolla på byggmax hemsida och räkna där.
Tycker inte det låter orimligt dyrt iofs.
 
Mikael_L
Det finns flera byggsatstillverkare.

Dom här t.ex. Är ganska lätt och snabbt att sätta upp.
http://www.caboden.se/

Dock slår dom er budget med råge, t.ex. Björkbacka, 42 kvm, 99.000:-
 
Mikael_L
Dom här har också en massa byggsatser, som även dom spöar er budget.
http://www.skidstahus.se

Lösvirke är klart billigast, men kräver mer resurser av er, både tid och kunnande.

40' är i vilket fall tungt.
Fönster, dörrar, takbeläggning och isolering är ganska dyra prylar. kanske kan hittas beggat.
Tegelpannor säljs ju ofta för 1-2 kr/st, vilket är ca 10-20kr/kvm = billigt.
145mm isolering ca 120-150:- /kvm
osv
 
Redigerat:
Okej antar då att 40000 är för lite. Men att om man köper grejer begagnat så går det att komma undan med kanske 60-70000.
Tack för alla svar:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.