Hej,
jag sålde en fastighet med 3 hus (2 större och ett större uthus) förra året för 1340 000. Fastigheten fick jag i gåva 2004 och efter det har jag lagt väldigt mycket pengar på att förbättra husens standard. När jag fick bostaden 2004 värderades fastigheten till 825 000 kr och i värderingen står det klassat som fritidshus m ett till hus på 160 kvm med behov av uppfräschning som sedan kan lämpa sig till uthyrning. 2005 hade jag renoverat upp hus 2 och börjat hyra ut.
Jag fick bygglån från banken upp till 1350 000 vilket ju i slutändan stämde med husets värde som blev vid försäljningen. Husen vid försäljningen var i väsentligt bättre skick än vid förvärvet.

Nu till min fråga. Jag har kvitton kvar för ca 350 000 kr men mycket har kommit bort. Jag har dock foton från 2004 och från 2008 där renoveringarna framgår. Även värderingen finns kvar som gjordes 2004.
Går det att använda för att stärka ifall SKM begär kvitton?
 
Det går att använda foton som stöd för din utsaga, även om det kan bli lite diskussioner med dem. Eftersom det ligger nära i tiden kan det vara idé att kontakta företag som du anlitat/köpt material av och se om du inte kan få en kopia på fakturan. Näringsidkare måste spara sådant i tio år. Åtminstone större belopp är väldigt mycket lättare att få avdrag för om man har ett kvitto. Annat som kan användas till stöd är kontoutdrag från sin bank.

Det du bör göra är att dels yrka på det som finns kvitton på, dels ha ett yrkande på det som det inte finns kvitton på och ungefär uppskatta vad det handlar om för pengar. T.ex. "Målning uthus 7.000kr", "byte två glasrutor 2.300kr" etc. Berätta som det är så skall du inte riskera några skattetillägg om avdragen blir underkända.

Det Skatteverket letar efter är stora belopp som kan innehålla svarta arbetskostnader. Känner man inte för ett inkvisitionsförhör med skattefogden om sådana saker bör man göra sitt bästa för att lista upp det så bra som möjligt.
 
Man får problem med att spara kvitton om man låter folk jobba svart!
 
Dum fråga då jag misstänker vad svaret blir;

Eget nerlagt arbete, det kan inte värderas och dras av för vid försäljning?
Själv har jag lagt ner x-antal hundra h på vårt hus.
 
Swetrot skrev:
Det du bör göra är att dels yrka på det som finns kvitton på, dels ha ett yrkande på det som det inte finns kvitton på och ungefär uppskatta vad det handlar om för pengar. T.ex. "Målning uthus 7.000kr", "byte två glasrutor 2.300kr" etc. Berätta som det är så skall du inte riskera några skattetillägg om avdragen blir underkända.
Nu är jag inte med. Menar du att man riskerar skattetillägg för att man får ett avdrag nekat? Har jag aldrig hört talas om.
 
Det finns ett antal fall där man vid yrkande av avdrag på större belopp utan att kunna styrka dem har krävts på skattetillägg. Större belopp brukar definieras som "mer än ett basbelopp" enligt praxis.
 
Dom fallen skulle jag vilja se. Skattetillägg för att du YRKAR avdrag du får avslag på har jag som sagt aldrig hört talas om.
 
Gör du ett öppet yrkande där du upplyser Skatteverket om att x kr har nedlagts för en ny-/till-/ombyggnad men där kvitton saknas men att du har gjort en uppskattning av materialkostnad så torde det enda negativa som kan inträffa är att Skatteverket nekar ditt avdrag. I och med ditt öppna yrkande så kan inte Skatteverket påföra dig skattetillägg.
 
Tack för svar! synd att alla de timmar man lagt ner själv på att renovera sitt hus inte räknas :/

Hur mycket är ett basbelopp?
 
Nu är inte jag med. Vad har prisbasbeloppet med avdrag för förbättringar att göra?

Du skriver även att dte värderades till osv.

Det har du inte så mycket nytta av vid reavinstbeskattningen. Ingångsvärde för ditt ägande (efterssom det var en gåva) är vad den förre ägaren har betalat för huset. Om det var VÄLDIGT länge sedan så har jag för mig att det finns en shablon man får ta till. Något i stil med att ingångsvärdet är 1/4 av ditt försäljningspris (kommer inte alls ihåg om det är 1/4 eller 1/2, är även osäker på om shablonen finns längre).

Som sagt du kan dra av även för sådant som du inte har kvitton för, men ange i deklarationen att kvitton saknas för en del av de yrkade avrdragen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.