Hur är det, ska man isolera väggarna i badrummet ?
Har reglat upp mot köksväggen som är av spånplatta, 45/70, och ska sätta upp Minerit VT som väggskivor.
Har hört olika svar på om det ska isoleras eller inte.

Någon som vet ? :confused:
 
Ingen som vet ?
 
Jag skulle ha isolerat i ljuddämpande syfte. Annars kommer alla höra vad du sysslar med på toan. Inte så roligt kanske...
 
Kommer nog att göra det...
 
Absolut isolera.
Hela vårt hus är oisolerat vilket gör att gipsväggarna (enkelgips på 45-regel) blir som ljudförstärkare.
Vi öppnar nu väggarna och isolerar efterhand som vi gör om rummen.
Förmodligen inte så noga att det fyller upp hela tomrummet, men det blir en helt annan känsla med isolerade mellanväggar. Kostar inte många kronor.
Jag kommer definitivt isolera även i badrummet.
Jag tror du kommer ångra dig om du inte gör det även om du har bättre material.
 
Redigerat:
Har BBV/BKR eller GVK något att säga i frågan om isolerade innerväggar gränsade till våtrum?
 
Är i färd med att renovera badrumer på landet och har frågat samma sak för en månad sedan
Fick då svaret att man ska isolera dels för ljudet dels för att kunna hålla en högre värme i dabrummer om man så önskar
Behöver väl inte lägga till att jag isolerade
 
bsba skrev:
Absolut isolera.
Hela vårt hus är oisolerat vilket gör att gipsväggarna (enkelgips på 45-regel) blir som ljudförstärkare.
Vi öppnar nu väggarna och isolerar efterhand som vi gör om rummen.
Förmodligen inte så noga att det fyller upp hela tomrummet, men det blir en helt annan känsla med isolerade mellanväggar. Kostar inte många kronor.
Jag kommer definitivt isolera även i badrummet.
Jag tror du kommer ångra dig om du inte gör det även om du har bättre material.

Har ni köpt ett ny byggt hus eller är det ett äldre?

Hur isolerar ni? Man kan spruta in isolering i väggar också.
 
Vi byggde vårt hus -91, köpte ett sk. "nästan nyckelfärdigt" från LB-hus, dvs alla väggar var på plats sen gjorde vi ytbehandlingen själva.
Lätt att var efterklok men om man vetat vad man vet idag så hade vi bett dom trycka in isolering i inneerväggar och kostat på nån träfiberskiva under gipsen.
Tyvärr så upplyste de inte om fördelarna med de sakerna.
Huset är nu alltså ganska lyhört, vilket inte är så kul när ungarna blir större..
 
Med tanke på att jag startade tråden, så kan jag nu berätta att jag isolerat alla väggar.
Tack för alla svar och inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.