Jag har en fristående bastu i stugan, där finns en brunn som vi tar vatten ifrån men hur ska jag kunna lämna vatten i bastun i vinter utan att det fryser? Eller rättare sagt så att kärlet som vattnet är i inte går sönder , att vattnet fryser gör ingenting. Ska jag ha nån plåtbalja/stål? Fungerar det? Plast spricker väl?
 
Redigerat:
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Varför vill du lämna vatten i bastun över vintern? Är det så att du endast har sommarvatten (pumpen till brunnen avstängd och tömd)? Om du skaffar kärl som har utåtlutande kanter så spricker det nog inte, men å andra sidan så tar det ruggigt mycket energi/tid för att smälta massiv is. Är det inte bäst att ta med vatten i dunk till stugan, och där värma det i en vattenvärmare på skorstenen (som måste tömmas för att inte frysa sönder).
 
Jag är där och bastar någon/några gånger per vecka. Ja pumpen är bortkopplad över vintern. Jo det finns en vattenvärmare på skorstenen, men det blir bökigt om man ska ta med sig 50- 100 liter vatten med sig..
jag får väl hitta på något:rolleyes:

kanske lika bra att ta med sig vatten då:)
 
J
Har du ingen sjö bredvid stugan där du kan hämta vatten på vintern?
Så gör vi, borrar hål och hinkar upp vatten ur sjön.
 
Vad ska man med hundra liter vatten till när man bastar? Räcker inte en femlitare? Är det så att du behöver en kalldusch kanske?
 
J
5 liter vatten till bastun räcker inte långt.
Han ska väl tvätta sig också?
 
Roligt att min tråd tas upp igen!:)

Ja det finns en sjö 50 meter bort, bara lite jobbigt att plumsa i snön:rolleyes:

Som sagt, 5 liter vatten räcker inte långt. Det går minst 5 liter vatten till stenarna, sen ska man fylla vattenvärmaren så man har varmvatten att tvätta sig med. 30 liter går det åt minst vid varje bastubad. ( Det är inte bara jag som bastar)

Nu är vintern nästan över, men har löst det genom att hinka upp vatten från brunnen varje gång det ska badas bastu:)
 
Hemmakatten
Ett antal plasthinkar borde vara bäst o enklast att förvara vattnet i. även om bastun fryser så tinar hinkarna upp ganska snabbt.
 
J
Har du ingen skoter att köra vattnet med? :)

Och nä, en hink med is tar faktiskt ganska lång tid på sig att tina,
det lär ju inte ha hunnit tina tills bastun är färdigvärmd iaf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.