Z
Någon som har koll på vad leveranstiden ligger på hos FH nu, om man bara ska ha byggsatsen?

Enda trådarna jag hittar om detta är från 2007. Det är ju inte direkt samma läge nu som då.
 
Jag lånar tråden...

Jag har en fråga till er som har byggt en av Fiskarhedenvillan hus. Vad blir totalkostnaden. Jag förstår om det är svårt att säga exakt men ca.

Ex. om ett hus kostar ca 700 000 kr blir totalkostnaden ca det dubbla.

Skulle vara tacksam för ett svar, vi kollar lite löst på några av deras hus.
 
Z
Vi har inte byggt än, men kollat upp med dem vad som tillkommer.

Tar man byggsats så tillkommer kostnaden för värmepump/FTX, el, mätarskåp, försäkringar, inredning till toalett och badrum, golv, färg tapeter mm. Sedan så är vitvarorna i huset ganska enkla. Vill man höja standarden där så tillkommer det också såklart.

Vi är nu uppe i ca 300 000 i sådant som tillkommer. Och då har vi inte räknat på el och mätarskåp, för det har jag inte en aning om vad det kostar.

Vi fick en totalkostnad på 1,9 mkr NF på Safiren från dem.
 
Med vilka tillval? Eller inga alls?
 
Z
Vi har räknat med att vi uppgraderar vitvarorna till inbyggnad, fast att vi köper dem själva. Vilket i vårt fall blir ca + 20 000:- om man räknar bort avdraget på 16 000:- som de gör när man väljer bort vitvarorna. Priset för att de gör om skåpen i köket till inbyggnad är dock inte med, för det kunde de inte ge pris på.
Sedan har vi bara valt till grundmålat 13 000:-, målade lister ca 7000:- och spånskiva bakom gips 13 000:-

Priset vi fick på NF var dock helt standard, alltså inga tillval.
 
Hejsan Burnstrom!

Jag har sett några av deras offerter (fått egen för något år sedan också) och min tankebana går som så att jag gångrar byggsatsens pris med 2,5 så får jag en ungefärlig bild på vad huset skulle kunna kosta nyckelfärdigt inkl platta.. (give or take så att säga)

Sedan tillkommer ev förändringar, tillval, tomt och anslutningar m.m.

MVH Sandra

Exempel: Fiskarhedens Domherren kostar i byggsats idag (april 2009) 704 000 kronor. För att få ungefärlig färdig kostnad för huset gångra med 2,5 dvs 704 000 x 2,5 = 1.760 000 kr
 
Z
detta svar fick jag när jag frågade efter pris på NF hus. deras priser på resp byggsats finns på hemsidan.
---
Nyckelfärdigt c:a pris

Domherren: 1 940 000 kr
Trasten: 1 790 000 kr
Lommen: 2 180 000 kr
Dubbelcarport: 249 000 kr

Vattenburen golvvärme ingår.
Kamin är tillval i alla husen.
Invändigt och utvändigt är allt medräknat enligt LD0903 (bifogad), kakel WC/Bad/Diskbänk och klinkers i WC/Bad/Klädvård och hall.
Lagfart beror på tomtpriset c:a 1,5 %.
Pantbrev c:a 2% av totala lånebehovet.
Ekparkett std.
Inbyggd ugn/micro tillval.
Vita lister c:a 7 000 kr.
---
så man får nog räkna med mer än x2,5.
 
Är dessa priser enligt deras totalentrepenad?
Eller var kommer priserna ifrån?

Hur hamnar de i pris om man drar bort arbetskostnad för snickar osv???
 
Z
Samuel_a skrev:
Är dessa priser enligt deras totalentrepenad?
Eller var kommer priserna ifrån?

Hur hamnar de i pris om man drar bort arbetskostnad för snickar osv???
priserna jag angav är för ett helt nf hus, dvs att bara flytta rakt in, så då borde ju allting ingå. priserna fick jag efter mailkontakt med dem och är kopierat från ett av deras mail.
 
Ok.
Men med en delad entrepenad så får man helt säkert ner priserna en del.
Fiskarheden har inga egna snickare, så de köper in entrepenaderna, och de har säker några procent avans på det.
Fördelen med att leja egna snickare är att det går att pressa olika offerter mot varandra.
Mer jobb/eget ansvar med en delad entrepenad men billigare.
 
Domherren: 1 940 000 kr
Är grunden inräknad i det priset? Tillkommer "bara" tomt och markarbeten på det? Du vet möjligen inte vad tillägget blir för en kamin?
Väldigt sugen på det här huset..
 
Vi skall bygga Trasen nu under sommaren.
Huset kostar 625.000kr i byggsats och NF kostar 1.850.000kr

Så man får räkna med 2,9 - 3 gånger pengarna.

Sedan tillkommer tomt, lagfart, markarbeten runt huset, pantbrev, bygglov, nybyggnadskarta m.m

Jag räknar att hamna på 1.800.000kr när jag bygger själv nu, får har lagt till extra tillval på 125.000kr.

Magnus
 
Z
hugskott skrev:
Domherren: 1 940 000 kr
Är grunden inräknad i det priset? Tillkommer "bara" tomt och markarbeten på det? Du vet möjligen inte vad tillägget blir för en kamin?
Väldigt sugen på det här huset..
som jag fattade det var det inklusive grunden då det skulle vara nyckelfärdigt. kaminen skev de bara att det var tillval, inte kostnaden. vita lister skulle kosta 7000:-. från andra husleverantörer har jaf fått summan 30000:- och uppåt för kamin (ca priser) och det borde ju inte vara så stor skillnad.

domherren är riktigt fint. men vi kände efter lite och kände att de husen vi frågat om prisuppgift på nog var lite stora för oss. har fastnat för det lite mindre Lövsångaren som det var visning på i helgen, men som vi missade (och det var visning bara ett par mil härifrån *suck*) gillar verkligen det huset. =)
 
Vad lustigt, vi är oxå mer inne på lövsångaren nu! jättefint och lagom.. Du har ingen prisuppgift på den?
 
Z
hugskott skrev:
Vad lustigt, vi är oxå mer inne på lövsångaren nu! jättefint och lagom.. Du har ingen prisuppgift på den?
tyvärr har jag inte det... men kan maila dem och fråga och se vad de säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.