Tänkte göra en tillfällig budgetlösning för att snygga till köket tills det ska göras om helt (2-3år bort) Köksluckorna vi har är köket är Marbodal från -92, förmodligen MDF stomme. Har någon erfarenhet om det behöver tas bort gammal färg från luckorna, alt. sprutspacka över dem enbart innan målning alt. enbart spackla igen ev. defekter och lacka på. Hur hade ni (förslagsvis med egen erfarenhet) gjort.
 
ingen som provat lacka själva eller vet hur man gör? Hur gör firmorna?

En tilläggsfråga, hade tänkt använda vanlig kompressor + färgspruta (Devillbiss) som jag redan har, något speciellt munstycke jag bör använda, speciell färg?

Läst lite om Wagnersprutorna men eftersom de kostar en del vill jag först och främst använda befintlig utrustning.
 
Redigerat:
Om du ska byta kök om ett par år så tvätta, mattslipa, spackla där det behövs och sedan måla med den sprutan du har, onödigt att lägga ner för mycket resurser på något som kommer att kasseras inom en snar framtid.
 
Jens_H skrev:
Om du ska byta kök om ett par år så tvätta, mattslipa, spackla där det behövs och sedan måla med den sprutan du har, onödigt att lägga ner för mycket resurser på något som kommer att kasseras inom en snar framtid.
Ok, utrustningen som jag har är alltså en hyffsad kompressor som ska klara detta och en Devilbiss sprutpistol (dvs en ganska bra sprutpistol) så utrustningen ska användas i detta fallet. Men behöver jag ha några speciella munstycken? Vilken typ av färg? läst att sån här färg inte ska dimmas som ex. billack. Behöver gammal färg tas bort eller bara rugga ytan? Sådana tips tas gärna emot.
 
Munstyckena kan jag inte så mycket om, men du ska använda dig av en snickerifinish gärna vattenlöslig. Kan inte tänka mig att du ska dimma på den, ska nog ha lite mer sprut i munstycket än så. Du behöver bara matta ned ytan, inte skrapa rent.
 
När jag och X flyttade in i hennes lya vid 20 års ålder så hade vi inga stålar och vill snygga till lite, så vi konsulterade färgbutiken när vi skulle måla om luckorna.

Köker var 70 tals vi spacklade lite, målade med vit målargrund och sedan slipade vi lite till, vart jättebra.

När man lämnar in dom så ungnslackerar proffsen dom, något som är svårt att göra själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.