Men om du har en vägg som angränsar mot ytterväggen (där det finns en fuktspärr) så skall du alltså inte ha en fuktspärr där??
I mitt fall har jag ingen fuktspärr. Det är en lecavägg

Medans på de övriga två (inte den som angränsar till badrummet för där har du ju också fuktspärr, eller?) skall vara med fuktspärr?
Om du av någon anledning får två fuktspärrar måste du i stället öppna upp uppåt till ett ventilerat utrymme så att det kan torka ut mellan spärrarna.

Sen så är jag fortfarande inte med på hur det isåfall skall gå till i praktien iom att den skall sitta närmast panelen så måste du ju till att spika igenom plasten när du fäster upp panelen. Och iom detta så performerar du ju plasten = taskig fuktspärr
Det är därför man spikar en spikläkt utanpå alumiten. Visserligen spikar amn igenom, men det blir ju läkt på så dfet blir rimligt tätt. Sedan spikar man panelen i läkten.
 
jag är nästan med, får nog ta in lite hjälp vad gäller just den biten så att de inte blir vajsing..
 
Japp, då var panel av al och lavar/ryggstöd av asp hemkört. "Hittade" det på en såg i norra Småland. Tack, för era bilder AndersG och Pete.
Klinkers på golvet ska fogas innan jag ger mig på att sätta stående läkt och sedan skruva fast liggande panel med clips.
Jag bygger enligt beskrivning som finns på http://www.byggbeskrivningar.se/ som liknar den finska, men träfiber (masonit) istället för aluminiumfolie och vanlig ventilation, in=under aggregat och ut diagonalt uppe vid taket.
 
Anders,

vad kostade al/aspen?

Vad menar du med "clips", spikar du inte panelen med vanliga spik??

Den där hemsidan verkade ju grymt bra. Bra tips på flera saker.

Jag kommer att ha min bastu mot en yttervägg (snedtak) och där kommer jag ej att nyttja en fuktspärr, ej heller på den väggen som vetter in mot badrummet. Däremot kommer jag att ha det på de övriga väggarna. Hoppas att detta skall fungera?

Funderar däremot på att ha en rund framkant på lavarna, så att de liksom svängs där man kommer att ha benen. Har sett detta på dyrare basturum och det torde inte vara alltför svårt att ordna detta själv tycker jag..

 
vad kostade al/aspen?
2,58 euro/m, men det var utvalt virke, kvistfrtt och fint 95x12

Vad menar du med "clips", spikar du inte panelen med vanliga spik??
Jag spikade med varmgalvad dyckert

Den där hemsidan verkade ju grymt bra. Bra tips på flera saker.
Tack!

Jag kommer att ha min bastu mot en yttervägg (snedtak) och där kommer jag ej att nyttja en fuktspärr, ej heller på den väggen som vetter in mot badrummet. Däremot kommer jag att ha det på de övriga väggarna. Hoppas att detta skall fungera?
Om du inte har fuktspärr (alumit) får du in vatten i isoleringen..

 
Jo men jag kommer inte att ha isolering i bastun utan den väggen kommer att spikas mot 22*120 brädor som ligger utanpå plasten i snedtaket (detta enl preliminär plan alltså..). Iochmed detta så undviker jag ju dubbla fuktspärrar. Alternativt så spikas den i spånskiva som sitter monterad på dessa 22*120.. Om detta går :-/

Var priserna i €, trodde vi bodde i Sverige ? :)
 
OK. Det borde väl funka, det behövs dock mera energi att värma upp en oisolerad bastu. Ge bara akt på att det inte kryper ut fukt i konstruktionen.

Vem sade att jag bodde i Sverige?? Du hittar säkert biligare panel i Sveriga dock om du shoppar runt. Det är aldrig helt billigt på små orter..
 
Du skrev att du hittade virket på "en såg i norra småland" så då utgick jag från att du betalade med svenska kronor ;)
 
Nej, du blandar ihop mig med någon annan....
 
Hej, kolla så ser du att det finns en AndersS och en AndersG som skriver ;D ;D
Jag blev inspirerad av AndersG och Pete snygga bastubyggen, men men de räknar ju allt i Euro då det inte längre är "mark"nad för annat :cool:

Jodå, jag köpte klibbal=finsk tjäral för 11:60:-/m, 15*70mm och asplav för 19:-/m, 22*55mm.
Panelen var packad och klar i förpackningar av 10st i 2400mm längder
Laven i finns i olika längder och packade i 5st, jag valde 1800mm längder.
Man hade startat en test med olika bastupanel förra året till bygghandeln, men inte hunnit med fullt ut pga av att den vanliga sågversamheten har gått på högtryck, så man har ett litet lager liggande. De sågar enbart lövträ.
Och jag använder dolda panelclips som skruvas, det finns en systermodell som spikas.
 
"Jodå, jag köpte klibbal=finsk tjäral för 11:60:-/m"

Det var billigt det du.. 1,26 i euro. Man får gratulera :)
 
Hobbysnickarn skrev:
Jo men jag kommer inte att ha isolering i bastun utan den väggen kommer att spikas mot 22*120 brädor som ligger utanpå plasten i snedtaket (detta enl preliminär plan alltså..). Iochmed detta så undviker jag ju dubbla fuktspärrar. Alternativt så spikas den i spånskiva som sitter monterad på dessa 22*120.. Om detta går :-/

Var priserna i €, trodde vi bodde i Sverige ? :)
Snedtaket är väl yttertak? I så fall måste du köra med luftspalt + uppreglad isolerad mellanvägg! Viktigt! Det är samma situation som en yttervägg. Som fuktspärr går det att använda board (tycker jag) om bastun ventileras med frånluft i bastutaket. Boarden är tillräckligt fukttät men givetvis inte ångtät.

Nybyggda hus i Sverige ska ha enligt BBR i badrummen på minst 10 liter/s om jag minns rätt. Om bastuventilationen "kommunicerar" med den ventilationen på rätt sätt så bör ev problem med fukt bli minimala om bastun har frånluftsventil i taket + att bastun får torka med eftervärme efter avslutat bad eller att det finns annan uppvärmning i bastun mellan baden.
 
AndersG skrev:
"Jodå, jag köpte klibbal=finsk tjäral för 11:60:-/m"

Det var billigt det du.. 1,26 i euro. Man får gratulera :)
Men då kunde jag köpa direkt på sågverk och din panel var väl 95mm och den jag handlade 70mm så om man räkna m2 pris minskar skillnaden. Misstänker att ute i bygghandeln hade blivit ungefär samma prisnivå.
Ska matcha panelen med en dörr i al/glas, http://www.tylo.se/?id=658.

 
AndersG; Vilka dimensioner har du haft för ramen till lavarna? Har du fäst dem enbart på kortsidorna eller också i bakkant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.