Efter att ha funderat lite mer på detta känns det som att detta ju bör fungera.
Innan man ger sig på att bygga något måste man ju få reda på hur mycket mer effekt man kan få ut ur solpanelerna om de kan jobba från 10 grader snarare än som idag över 40 grader. Säg att det skulle öka effekten så mycket som 50%.

Med fyra solpaneler får du i så fall ut 12000kwh även om det, om man skall vara realist kanske inte är mer än 10 000 av dessa du kan utnyttja, om ens det.

Om man tänker sig en anläggning med två tankar - en för vv och uppvärmning och en för förvärmning av värmepump så är målet höst, vår och vinter att utnyttja den energin solen lagrat i tanken så länge den är mer effektiv än att bara ta uteluft.

Ytterligare en faktor bör kunna vara att lagra energi under dygnet i tanken. Eftersom det skiljer ungefär 10 grader över dygnet och en luftbaserad värmepump kommer att gå mest då behovet är som störst och temperaturdifferensen är som sämst borde ju egentligen luft- och sol hjälpas åt att fylla energitanken dagtid och värmepumpen plocka ur energi nattetid. I en idealisk värld borde detta innebära att värmepumpen skulle kunna utnyttja en tio grader högre snitttemp än grannen, vilket borde ge ett rejält genomslag på COP-talet?
 
M
Det är mycket sällan jag har varmare än 55 C i tanken.., finns eg ingen praktisk användning med varmare vatten än ca 45 C. Å låter man solfångare jobba med så låga temeraturer det bara går, för att praktiskt kunna nyttja varmvattnet, så går det att få bra täckning med solfångare.

Vissa vill ha varmare vatten än så, men då rasar verkningsgraden för både solfångare å värempump dramatiskt. Dessa personer kommer alltså aldrig att bli nöjda, för dom har helt enkelt inte satt sig in i problematiken.

Men legionellan då, säger kanske några. Den risken är obefintlig, för det är vv-slinga som gäller, inte beredare. Å andra sidan finns inget konstaterat fall av legionella i småhus...

magentis.
 
45 gr får jag om jag jobbar från 20. Jag vill ju ha max ur min anläggning. Om man bara kör den för varmvatten, går ju den mesta värmen till att läcka ur tankarna. Så jag klämmer ur värmen på kvällen.
Jag har nu ca 45 gr vinkel, läge SSO. Vad blir skilnaden om man tar upp dom i 65 gr? Nån som testat i verkligheten o sett skillnaden under vår/höst? Teorier om detta har ju många...
Sen ang VV-pumpiden,har ju inte tänkt nåt annat än en begagnad pump enbart till att suga ur tankarna....
 
I min anläggning som består av 120 heatpipes tar det ca 2 min per tiondels grad tankarna blir fulla med 55-60 gradigt vatten . .jag kör med ca 15 graders diff mellan tank och solvärmeslinga för att få bättre överföring via inbyggd solslinga .
jag har två 500 liters tankar med tappslinga i båda och startvärdet på radiatortanken är ca 20 grafer varje morgon för jag har stängt av värmepumpen och värmer endast med sol nu när instrålningen är så bra.
 
jag har 120 rör - 60 på sydosttak i 60 gr vinkel och 60 på sydvästfasad. De är sammankopplade till en krets med en pump. Det är ca 23 meter isolerad 16 mm flexslang mellan taksolpanelen och tank och ca 4 meter mellan fasadfångarna och tanken som är 750 liter Strömsnäspanna med 15 m solslinga och extra vv-slinga som förvärmer vv. Flöde 5 l /minut. Diff för att starta laddning 8 gr.
HIttills under en mkt solig april har fångarna laddat ner 190 kwh sedan 8 april dvs 13 dagar. Jag är lite besviken då jag ser vad andra laddar ner å misstänker att installationen inte är optimal. På em/kvällen när takpanelen inte laddar mer kyler den istället för att värma och likadant är det på morgonen när fasadpanelen är sval. Detta är iaf vad jag misstänker ligger bakom dålig effekt - ngn som har andra synpunkter?

tanken är förresten kopplad t VP Comfort Zone 65L. Denna pump har installerats samtidigt m solpaneler och har under samma tid producerat 392 kwh värme och har använt 162 kwh elpatronel

har sedan jag skrev detta fått mkt bra svar fr mr sfinx - se varmepumpsforum

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=20659.0
 
Redigerat:
ja, det där med kwh vet jag ju inte mycket om. Jag har ju bara tempen att gå efter, så det säger mig ingenting. Men så är jag ju ny också ;-)

Min stora undran är fortfarande om jag ska vrida upp panelerna till 60-70-80 grader för o få ut mer vår o höst - och vad mer är? För märks cdet knappt kan ju jobbet kvitta
 
Jag skrev om detta till Stig på Sfinx. Eftersom han har en del roliga idéer och en del avfärdanden klistrar jag helt enkelt in mina frågor och hans svar här - tror det ligger i allas intresse...



>>> ...den fråga jag egentligen är mest intresserad av att veta är hur energiutbytet från en panel skulle öka om man kunde utnyttja värmen från panelen från 10 grader istället för som idag normalt runt 40 grader.>>>

Verkningsgraden idag runt 40 grader är i storleksordning 70% av instrålningen. Man kan kanske teoretiskt öka uppe omot 10% om man kunde ladda vid ännu lägre temperaturer.Med andra ord sommest med ca 10% bättre än som nu.


>>> För att förenkla hypotesen kanske man skall utgå från två tankar - en som används för uppvärmning och vvberedning och en som solslingorna är kopplade till. Styrningen ser i så fall till att under sommaren när solen kan förse den andra tanken med varmvatten som räcker utan att blanda in värmepumpen så fungerar det som vanligt, men med den fördelen att man har två tankar att fylla med värme

Men under vår och sommar där solen ger lite, men inte tillräckligt tar pumpen sin värme från "soltanken" vilket kommer att sänka temperaturen i denna till exempelvis tio grader. På så vis får solpanelerna en mycket låg temp att jobba mot och blir mycket effektivare. Värmepumpen fyller den andra tanken med varmt vatten.>>>

Här är grejen att om solen ger lite energi är det lite energi vi pratar om. Temperaturen går inte upp beroende på att det finns ingen solenergi att värma med.
När solen väl värmer är verkningsgraden så hög att det då är lika bra att värma till användbar temp.
Driftfallet med mycket energi och låg temp finns inte.


>>>Under vinter eller då solpanelerna inte orkar att stötta värmepumpen med energi tas energin från uteluften istället.

Om teorin stämmer och man får betydligt större utbyte av solpanelerna skulle det förmodligen löna sig med fler paneler eftersom man då kommer att få ett betydligt bättre utbyte även vintertid. Ytterligare en fördel bör kunna vara att med en smart styrning bör man kunna plocka ut energin ur den första tanken i första hand nattetid när utetemperaturen är betydligt lägre än dagtid....>>>

Det faller på att under vintern får man ingenting eller mycket liten andel av husets värmebehov från solfångare. Oavsett vilken temp.
Tempskillnade i en tank förslår inte mycket för de stora energimängder som används under uppvärmningssäsongen
Solfångarna ger inget större tillskott varför en tanklösning uppvärmd av solfångare heller inte tillför något.


>>>Har du någon uppfattning om hur mycket effektivare panelerna skulle bil om de kunde jobba vid lägre temp?>>>

Se ovan MAX 10% bättre. Problemet är soltimmarna. De finns inte på vintern.

>>>Har du koll på om det finns värmepumpar som kan hantera både en luftuteenhet och jobba mot en tank (vv-pump...)>>>

Nej och ja.
Jag har nämligen funderat mycket på detta och min lösning är att använda ex en pool som acctank på kalla sidan när luften är som kallast.

Golvvärme i poolen med glykol kopplat till ett förvärmningsbatteri
Genom att sätta dubbla fläkt batterier skulle man kunna förväma luften till LV-VP med poolens kalla vatten. Det är ca +4 även när uteluften är kanske -20.
Har man en pool som man kan till en del frysa får man ut mycket energi från vattnet vid fasomvandlingen till is

1 m3 0 gradigt vatten som fryser lämnar ifrån sig drygt 90 kWh när det blir is.
Med detta sätt skulle en rejäl pool kunna kapa köldtopparna och göra det möjligt att navända luft vatten VP med stärre täckningsgrad
 
OK. Ingen som "vet" skillnaden på utbyte i t ex mars, om man höjer från 45 gr till 60 gr vinkel på taket. Alltså som testat själv.

Sen verkar det som flera tror att jag vill kunna värma hela huset i januari med sol o vv-pump. enbart från tanken. Inte alls. Bara bättra på det. Inga stora mängder....min ide handlar alltså om en investering på 2-3000, inte mer..Inte nån värmepump till luft eller jordvärme eller nåt annat. Enbart från tanken. Bara så :) enkelt
 
M
Reyba skrev:
OK. Ingen som "vet" skillnaden på utbyte i t ex mars, om man höjer från 45 gr till 60 gr vinkel på taket. Alltså som testat själv.

Sen verkar det som flera tror att jag vill kunna värma hela huset i januari med sol o vv-pump. enbart från tanken. Inte alls. Bara bättra på det. Inga stora mängder....min ide handlar alltså om en investering på 2-3000, inte mer..Inte nån värmepump till luft eller jordvärme eller nåt annat. Enbart från tanken. Bara så :) enkelt

45 graders lutning måste i vilket fall som helst sägas vara för litet..., möjligen kan det vara nåt för enbart vv i sommarstuga..., fast allt går att ha mellan 25-90 graders lutning..
Men enklast är väl att säga så här, utan att teoritisera eller dra in en massa beräkningar som kan bli helt tokiga p.g.a oss användares beteenden...
Får du för mycket vv under sommaren, eller att tempen ökar brant mitt under sommaren, då ska du "resa upp" solfångarna. Resultatet blir då en flackare värmekurva.., eller vad man ska kalla det.
Når du inte för hög temp nån gång under sommaren, ja då är det knappast nån idé att resa upp solfångarna heller.För då kommer du sällan att få tillräckligt hög temp nån gång under året.
Själv förespråkar jag linjen med mycket solfångare i upprest läge (75-90 grader). Låg temp, långa ladd-tider med liten tempdiff i laddning. Alltså ladda jämt under så lång tid som möjligt. över dygn å år.
Testa med Polysun 4, vilken vinkel som ger vad över året http://www.solarenergy.ch/spf.php?lang=en&fam=15&tab=1 å hur mycket paneler du måste kompensera med, för att uppnå den temp du vill ha...

Å som alltid... Det finns fler lösningar än det finns solfångar-anläggningar, men naturlagarna + verkningsgraden på solfångarna gör att ingen teknik i världen, kan ersätta fler/mer solfångare :D;)

magentis
 
Problemet på vintern är väl att oavsett om man kan 4dubbla temperaturen så finns inte kapaciteten dvs man kyler ner fångaren direkt.

Solen är grymt svag på vintern och väldigt stark på sommaren och för att kompensera detta fullt ut tippar jag man måste ha enorma ytor solfångare för att få ut något på vintern. Dessa kommer sen stå i kok i stort sett hela sommaren under dagtid.

Som referens använder jag min (absolut långt ifrån optimerade) platta solfångare om c:a 10m². För en månad sen fick man vara glad om den ens var snöfri nu ger den minimum 80 gradigt vatten under 3-5 timmar varje dag. Den sitter mot Sydöstöst kan man säga (Alltså nästan mot öster).
 
M
Ja dec, jan är inget för solfångare i Norrland iaf. Sen kommer Solen upp så pass högt att det börjar ge ett tillskott att tala om. Så pass att min L/V-pump står stilla om det är Solsken. Snö reflekterar som ni säkert vet, ca 80% av instrålningen, så med väggmonterat blir det en jäkla skjuts på solfångarna då.

magentis
 
Mycket bra råd detta att kolla temperaturöverskottet under sommaren för att få referens. Idag laddade den på ca 65 grader under 5 timmar. Direktsol. sen fortsatte den i två timmar till och pulserade. Så sommaren blir normgivande.
Ang vinkeln så är det väl mest vindfånget jag tvekar om. det blåser ju en del nu på höstarna. Samtidigt har jag inte hört om nån som har fått sina rör bortblåsta......Har en kompis som har sina på platt tak, tredje våning, 45 gr. Och dom står kvar....
 
M
Reyba skrev:
Mycket bra råd detta att kolla temperaturöverskottet under sommaren för att få referens. Idag laddade den på ca 65 grader under 5 timmar. Direktsol. sen fortsatte den i två timmar till och pulserade. Så sommaren blir normgivande.
Ang vinkeln så är det väl mest vindfånget jag tvekar om. det blåser ju en del nu på höstarna. Samtidigt har jag inte hört om nån som har fått sina rör bortblåsta......Har en kompis som har sina på platt tak, tredje våning, 45 gr. Och dom står kvar....
Rören tål mycket mer än du tror..., jag lovar, jag vet :p Jag har klappat i rören, i allt från sten till ställning. Dom har t.o.m rasat ner från väggen, p.g.a ett materialfel i ramen/underliggaren för rören. Rören som dråsade i backen höll flertalet av, däremot så blev en hel del förstörda av brytningen i sidled. Å du vet väl att dom är garanterade att hålla för hagel i 25mm storlek, nåt jag inte frivilligt skulle vilja låta mig bli bombarderad av :D

65 grader under 5 tim säger inte så mycket, när inte flödet finns med.. "Normalt" brukar man ställa flödet på ca 1 liter per 10 rör, eller ca 4-7 C diff mellan utgående flöde å inkommande flöde. En del vill ladda med större diff, men glöm inte att laddtemp över 50 C enbart drar ner verkningsgraden på rören.., d.v.s färre kWh i slutänden. Så försök att hitta ett flöde, där rören kan ladda med låg temp så länge det går. Över tiden så drar ju tempen ändå iväg långt över 50 C, nåt som av uppenbara skäl inte är så mycket att göra åt, mer än att investera i mer utrymme/ackumulering av vatten..

magentis
 
Redigerat:
magentis:Jo det är intressant att se effekten öka från inget alls till riktigt användbart. 21 Mars tickade min igång för första gången men det var nog mest ett glädjeskutt. ;)

Solen stänger min shunt så fort det skiner lite även vintertid så på så sätt är ju egentligen hela huset en solfångare :D

Jag inbillar mig att ju HETARE vattnet från fångarna är desto bättre?

Fast detta kanske är skillnad på rör och de platta som jag har.
 
Jag har ett flöde på runt 4, och har 60 rör. Solen når rören ca 8.30 nu, och skuggas sen av träd (utan löv ännu) ca 13.30. Jag kör nu på diff 15 gr för start, så det inte bara pulserar så tidigt. Har 114 m rör enkelväg mellan panel o tank. fyller alltså en 500 L tank just nu, med vv-tank i toppen. Sen har jag plattvärmeväxlare, ingen slinga i tanken. Diff laddning igår var ca 65 in, 45-50 i retur.
Ja rören kanske tål en del, på plats. Men fästet i nederkant funderar man på, sitter de kvar i en storm.....jag är den oroliga typen :)...
Att ladda vid låg temp, vilken fördel skulle de va? Nu vill jag i alla fall ha ut allt jag kan. Och tanken vill jag ju ha upp i 55-60 innan jag är riktigt nöjd med duschen (Duschen väldigt hett o länge). Skiktning är ju bra, o då vill man ju inte låda pumpen in från pl.vv. pumpa för ofta i tidigt o sent skede med låga temperaturer. Har därför en termostat på returen, som jag kan ställa så att t ex pumpen in i tanken inte startar förrän hela cirkulationen till taket har 60 gr. på så sätt får jag in varmt i toppen o sen stannar den medans slingar jobbar på för o få upp tempen igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.