Hej,

Vi har precis köpt nytt hus och vill flytta lånen till Bank B, idag har vi Bank A.

Hos Bank A har vi ett lån som fortfarande är bundet i 2 år till.
Bank A vill bara fortsätta erbjuda lånet om de får första pantbrevet i den nya bostaden.

Har jag några alternativ? Om jag/Bank B inte ställer upp på det måste jag väl betala ränteskillnaden.

Är det möjligt att få Bank B att hjälpa mig lösa lånet hos Bank A?
 
Förstår inte riktigt. Lånet hos BankA, vad är det kopplat till? Det nya huset eller något gammalt boende som ni ska avyttra? Eller är det bara en konsumentkredit, men varför ska de då ha det knutet till en säkerhet i en fastighet?
 
Nuvarande lån hos Bank A är knutet till vår nuvarande bostad som vi nyligen sålt. De har alltså första pantbreven i den fastigheten, och vill därför ha det även i den nya.
 
Är det möjligt att helt enkelt tok-amortera på lånet i Bank A?

Typ 100 000 kr i månaden under ett halvår, då måste ju räntekostnaden bli 0 kr.
 
Thomas59
Om ni har ett bundet lån i bank A kan ni troligen förtidsinlösa detta men det innebär att banken kommer att begära kompensation för den ränta som bank A missar fram till lånets slutdatum.

Lösen sker väl enklast genom att ni upptar ett nytt lån i bank B till en summa som täcker lösen av lån i bank A + kompensationsränta + ev ytterligare lån i bank B om ni behöver mer pengar.

Detta givet att bank B ger er lån till hela denna summa. Är det så att bank B tycker att säkerheten för det belopp som överstiger lånet i bank A är för dålig hjälper ju inte lösen av det bundna lånet genom nytt lån? Säkerheten blir ju tekniskt sett inte bättre om hela lånet ligger i en bank men det kan väl ändå ses som en fördel iofs.
 
Tack för svar. Det visar sig att bankerna har tänkt på det mesta och är riktiga blodiglar.

Börjar man amortera "för" mkt, mot vad som avtalades åker man också på straffavgifter. Avtal är ju avtal, så man får väl skylla sig själv.

Lutar åt Thomas59 förslag, för jag är så himla trött på min gamla bank som kör utpressning för att försöka få hela kakan.
 
Här tycker jag nog att bank A har rätt. De har lånat ut pengar till er med en viss säkerhet, om du nu vill komma och försämra den säkerheten genom att ge Bank B bättre säkerhet i det nya boendet så reagera självklart banken.

Det normala om man vill byta bank, men har lån med fast ränta är väl ändå att man står ut tills det är dags att sätta om lånet?

De ev. nya lån som ni vill ta bör ni kunna ta i bank B ialla fall, normalt så erbjuder de villkor som motsvarar att de har bästa pant under föreutsättning att ni lovar dem att sätta om även det lånet till bank B den dag det skall sättas om.
 
Inte för att jag tycker om att försvara banker, men man måste förstå att i andra änden av ett bundet lån finns ofta bundna obligationer eller liknande.

Om banken skulle gå med på lösen av lånet utan kompensation skulle man gå back då man är bunden att betala en viss ränta på obligationerna.

Folk skulle nog bli ändå surare om banken ringde och sade "Vi har accepterat förtidslösen av lånet som ligger till grund för dina obligationer så du får nu en lägre ränta.."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.