Har läst igenom lite trådar som egentligen ej besvarar den frågan som jag har.

Skall bygga hus som måste anslutas till fjärrvärmenätet. Ca 15000 kr. Husleverantören skall ha ca 25-30000 för en fjärrvärmekonvertare (heter det så). Ändå vill de bestycka huset med en frånluftsvärmepump också (typ Nibe Fighter).

Finns det någon anledning till det (förutom att de kanske vill tjäna pengar)?

Är den långsiktiga vinsten med en kombinerad lösning så stor så att det motiverar båda investeringarna ?

Någon som kan detta och som kan lämna en rekommendation på vad man skall göra ?
 
Jag har en Nibe 310P VP med inbyggd frånluftsvärmepump som levererades med huset. (älvsbyhus) och inkopplad fjärrvärme.

Värmepatronen är urkopplad och istället går anslutningen till fjärrvärmecentralen. (fjärrvärme var krav från kommunen)

Värmepumpen gör nog sitt jobb, men då fjärrmvärmen bara kostar ca 60 öre/kw så kan man undra om det inte vore mera ekomiskt med bara fjärrvärme.

pumpen skall enligt uppgift förbruka 1Kw el. (a' 1.2 SEK) och levererar 3KW värme ( vid otimala förhållanden....)

Ser man prislappen på energin så får 2st fjärrvärme KW för varje el KW , iallfall just nu, så din fundering är i högsta grad befogad.

Dock så behövs ju någon form av mekanisk ventialtion vilket du får på "köpet" med FVP'en.

/benny
 
Anledningen till att man bestyckar huset med en FVP är pga de nya energireglerna där fjärrvärme straffas väldigt hårt eftersom du inte har någon återvinning av frånluften. Enbart en fjärrvärmeväxlare är oftast inte tillräckligt för att klara energikraven. Det stora problemet uppstår då när husleverantören måste använda en värmepump pga energikraven men samtidigt måste ansluta huset till fjärrvärmenätet pga kommunen. Eftersom fjärrvärmen enbart ersätter värmepumpens elpatron innebär detta att man inte kommer att få köpa speciellt mycket fjärrvärme, men ändå betala alla anslutningsavgifter och fasta kostnader för denna.
 
Varför flvp? Kan man inte använda ftx istället? Då har man en bra mycket enklare återvinning som inte drar en massa el.
 
Apropå kommunernas krav på fjärrvärmeanslutning kan jag berätta en ankedot när vi byggde hus 2002. Det kommunägda energibolaget ville ge oss med frånluftsvärmepump en högre anslutningsagift än husen utan, pga dom skulle få sälja mindre fjärrvärme till oss.

Det blev rätt mycket turbulens kring detta och dom gav sig rätt omgående på saken. Deras motivering var att värmepumpar går mest vintertid när elen är mer "smutsigt tillverkad" . en sort egenpåhittad miljöavgift...

Det visar sig dessutom något år senare att vårt område med inte ens var inkopplad på det centrala fjärrvärmenätet utan försörjdes av en stor elpatron en bit därifrån som gick på el sommar som vinter... försörjd av "smutsigt" el.

Det tog 7 år innnan området kopplades in, så mycket för deras fina miljötankar...

/benny
 
Satsa på fjärrmvärmeväxlare + ftx ventilation. Lägsta priset på de två bör ligga runt 40 000.
Jag skall bygga i Varberg till hösten och kraven där är att man skall ha fjärrvärme. Varbergs Energi säljer sådana för drygt 17 000 :- styck. FTX kostar från 18.000 och uppåt + diverse material som bör ligga på minst 5000 (detta har jag ej räknat än). Det blir betydligt billigare än fjärrvärmemodul till VP.
 
Jag hade fel angående FTX priser.
Visserligen så ligger aggregaterna mellan 15 - 20 000 men sen tillkommer projektering och material. Totalkostnad runt 35 000 - 40 000. Det är de priserna som jag fått i alla fall.
 
Om man nu installerar fjärrvärme vilket är krav från kommunen + ett ftx system.
Kan man då med enkla medel byta ut fjärrvärmeväxlaren då bindningstiden på fjärrvärmen (3år) gått ut och installera annan värmekälla ex bergvärmepump eller frånluftsvärmepump i ett hus som har ett ftx system.
Frågan är ställd då man vill veta vad som är möjligt i framtiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.