Hej igen, kom just på en till fråga... ;D

Nu börjar vintern närma sig och gjutningen kommer att dröja ytterligare några veckor, kanske mot mitten/slutet av november. Här i Stockholm har nattfrosten slagit till för första gångerna nu i veckan. Min fråga är om jag behöver vidtaga några speciella åtgärder med tanke på den allt lägre temperaturen? Skall man blanda i nått speciellt ämne i betongen? Isolera plattan ovanifrån?

Kikade i några andra trådar och meningarna gick i sär kan man väl säga. En del menade att man inte kunde lämna en platta som inte brunnit klart för sig själv över vintern (med tankte på frostsprängningar), medan andra inte tyckte det var nått problem. Plattan till mitt hus gjöt de i alla fall i slutet på januari och den fick stå helt oskyddad några veckor innan huset kom...
(husplatten står iof på berg medan garageplattan hamnar på lerjord)

/Peter
 
Peter B skrev:
Hej igen, kom just på en till fråga...  ;D

Nu börjar vintern närma sig och gjutningen kommer att dröja ytterligare några veckor, kanske mot mitten/slutet av november. Här i Stockholm har nattfrosten slagit till för första gångerna nu i veckan. Min fråga är om jag behöver vidtaga några speciella åtgärder med tanke på den allt lägre temperaturen? Skall man blanda i nått speciellt ämne i betongen? Isolera plattan ovanifrån?

Kikade i några andra trådar och meningarna gick i sär kan man väl säga. En del menade att man inte kunde lämna en platta som inte brunnit klart för sig själv över vintern (med tankte på frostsprängningar), medan andra inte tyckte det var nått problem. Plattan till mitt hus gjöt de i alla fall i slutet på januari och den fick stå helt oskyddad några veckor innan huset kom...
(husplatten står iof på berg medan garageplattan hamnar på lerjord)

/Peter

Då så, enligt önskemål... :)

Nattfrosten har kommit ja, men på dagarna är det plusgrade, och det räcker. Gjuter du på morgonen så hinner betongen bränna tillräckligt innan det blir minusgrader i betongen, OM det blir det. Betongen utvecklar en del egen värme under härdningen vilket givetvis underlättar det hela.

Det här med att man inte ska lämna en platta vid minusgrader liggertill såhär. Om man gjuter när det är kallt och plattan blir kall relativt direkt, dvs innan betongen börjat bränna, då är det kört. Då härdar aldrig betingen utan blir väldigt porös. Om betongen däremot fått börja härda ett tag innan det fryser så avstannar härdnignen, och den återupptas så att säga när det blir plusgrader igen.

Det finns några åtgärder som man kan vidta om man tycker det är nödvändigt.
Den enklaste varianten, och som säkert är lämplig i det här fallet, är att beställa "varm" betong. Betongen håller då ca 25 grader när den anländer till arbetsplatsen. Rent logiskt gör det att härdningen kommer igång tidigt och bra. Givetvis kostar detta extra, men summorna får du kolla med betongstationen, återkom gärna med siffror för info skull.

Den andra åtgärden bygger på lite annan princip, och används om man är rädd för frost natten efter man gjutit. Då kan man bygga ett enkelt tält av träreglar och presenningar som man spänner över plattan. Därunder sätter man in eller flera vanliga värmefläktar som håller plattan varm.

Sålänge det är över nollstrecket vid gjutningen så klarar det sig. Men det kan vara att rekommendera att ha varm betong för att få bättre fart på härdningen och därmed kunna börja slipa plattan relativt snart. Är det runt 0-5 grader så kan man få vänta till nästan kvällen med att börja slipa, så dagen kan bli lång...

För du ska slipa plattan eller? Eller ska du bara sloda?

Så, jag rekommenderar att kolla upp om du kan få varm betong levererad om det är kallt ute. Är det över 5 grader ute så behöver du inte ha varm betong.

Nu vet jag inget om din erfarenhet om betong, men som alltid rekommenderar jag att man tar hjälp av en van betongare om man inte gjutit en platta förut. Det är betydligt klurigare än man kan tro att få allt att klaffa.

Så, mer funderingar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.