Hej,

Jag ska snart täckmåla ett paneltak, panelväggar och tapetserade / putsade väggar i ett fritidshus. Jag hade tänkt använda Sigma Renova Trä till paneltaket och väggpanelerna samt Beckers Vägg Plus till de tapetserade / putsade ytorna.

Jag ska även måla snickerier (lister och foder) samt 6 st. dörrar vita och till det tänkte jag ta en halvblank vit färg, SigmaTorno Satin eller något åt det hållet.

Samtliga färger jag vill använda är vattenburna, vilket behövs eftersom jag kommer att bo i huset under tiden (plus att jag definitivt ogillar rengöringsjobbet efter alkydfärg i största allmänhet).

Efter att ha sett diverse inlägg här har jag fått intrycket att en färgspruta skulle kunna bespara mig mycket tid - håller ni med? Vilken ska jag i så fall använda? Som jag ser det står det mellan Wagner W 860 E och Wagner Project 115. En del inlägg ger mig intrycket att 860 skulle vara OK för vad jag vill göra, men andra pekar mer åt Project 115. Wagners produktguide-PDF pekar mer åt Project 115.

Tacksam för svar!

PS: Om ni tror att roller plus pensel går lika fort, säg gärna det också (sprutan kostar trots allt en hel del, så det vill till att den verkligen sparar tid och arbete)!
 
Hej,

Jag håller på att göra samma val som du. Jag kommer troligen att välja Project 115, för den skall klara lite större jobb + att själva sprutan är lättare. Jag tror att man kan få problem med att måla tak med 860 modellen då färgbehållaren är under sprutan (om jag har fel får ni gärna påpeka det).

Jag skall måla ett hus + ett stall, inne och ute. Ute kör jag dock med Falu Rödfärg som jag kommer att pensla på i första strykningen och med slamspruta till andra.

Inne är det väggar, golv och tak som skall målas.

/N
 
Project 115 alla dagar i veckan. Som skrivet innan, behållaren under och den rymmer bara 0,8 liter.
 
OK, en Project 115 väntar i garaget. Ska bli spännande...
 
Var köpte du den?
 
Bauhaus Örebro, 3200 SEK.
 
Hade varit kul att veta hur Wagners El-Rollers fungerar.
2 m2 per minut låter ju imponerande iaf, borde vara mycket snabbare o billigare än Projekt 115 om syftet bara är väggar o tak.

Wagner säljer ju nu en ny modell som heter 665 som marknadsförs för vägg o tak o kostar runt 1500kr. Munstycket är nytt och borde därför även passa till 860. Största nackdelen med 665 o 860 för väggmålning blir ju i längden vikten då man måste lyfta ett kg munstycke hela tiden.
 
Coolt. Jag skall genast åka till närmaste Bauhaus se om den finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.