Vi får snart tillträde till vårt hus och det första trädgårdsprojektet blir en häck längst ner på tomten. Eftersom vi har husets originalritningar och även en ritning över trädgården när den anlades i mitten av 1930-talet så tänkte vi försöka återställa lite av trädgårdens forna glans. Då trädgården anlades fanns det en häck av Sibirisk Ärtbuske längs med hela nedre delen av tomten. Vad jag egentligen undrar är: Hur står den sig mot hungriga rådjur och svältfödda älgar? Det finns tydligen gott om såna där. Jag vill ju så gärna följa trädgårdsritningen där det går, men om dessa buskar är allt för smaskiga måste vi kanske tänka om?

Titta gärna in på vår blogg.

http://solhaga.blogspot.com/
 
Jag tror att den står sig ganska bra mot odjur, däremot så skulle jag inte plantera sibirisk ärtbuske för at tden ofta får mjöldagg på sommaren. dessutom blir den ganska risig och ful. Fast den tål det mesta annars, växer fort, föryngras lätt osv. Kan ni inte kika på lite andra häckar som stämmer med tiden. Hagtorn och liguster var ganska vanliga då har jag för mig, om man inte vill ha en hög syrenhäck som är en klassiker förstås.
 
Syrénhäck är ju i och för sig lockande! Problemet är bara att det vore skoj att återställa trädgården lite och tidigare har de haft ärtbuskar (iaf enligt ritningen). Får kanske prova med ärtbuskar och om de blir alltför fula får jag väl plantera en ny häck. Däremot SKA vi klämma in en syrénberså någonstans trots att det tidigare funnits nån annan sorts berså. :)
 
Har själv en liten sibirisk ärtbuskehäck på ca 8-10 m.
Den är riktigt gammal och har fåt grova stammar men jag har klippt ned den stenhårt och den återhämtade sig fint och är nu jättefin. Kan klippa den hårt fär att hålla den tight.
Håller den på ca 1,2 höjd.
Jag har säkert misskött den på alla sät som tänkas kan, dåligt med gödning står på en plats med lite jor och sedan grus. Men den verkar tåla precis vilken hantering som helst och växer upp ganska fort efter hårda nedskärningar.

Jag tycker du ska satsa på ärtbusken före syren. Vi har syrenhäck längs ena långsidan på tomten och den är mycket svårare att hålla snygg. Blir lätt gles nedtill med grönska och blommor längst upp, trots att vi gallrar 1/3 av det älsta varje vinter.

/m
 
Det är jättekul att ni vill återanvända den gamla tomtritningen! Tveka inte utan testa!
 
Efter lite velande så ligger ordersedeln här framför mig. 60 plantor med Sibirisk ärtbuske ska beställes nu! Sen blir det gräva av....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.